Hej,

jag har köpt ett sutteränghus byggt 1971 och ska inreda källaren. Första steg kommer vara dränering/isolering utifrån. Sen vill vi delvis har klinkers (i ett badrum och groventrén) och resten ska blir
massivt trägolv eller parkett. Jag har läst mycket om det nu men dom flesta verkar beskriva hur man gör ner man har en oisolerad betongplatta och det borde väl inte ett hus byggt `71 har?

Jag tänkte göra såhär:
- flytspackla och jämna ut betonggolv
- lägga en fuktskyddsmatta och stegljudsisolering
- regla med 75 eller 95mm reglar och lägger värmeslingornar antingen i reglarnar eller ovanpå om det blir parkett.

Låter det rimligt? Ska man har nån sorts reflektor/plåtar så att värmen inte går neråt? Vad ska man har för isolering mellan reglarnar?

tacksam för tips!

Nico
 
Fräs ner slingorna i betongen. Flytspackla så det blir jämt.
Räkna med 1 time per kvadratmeter.
 
NicoE skrev:
man har en oisolerad betongplatta och det borde väl inte ett hus byggt `71 har?

J

Nico
Ledsen om jag gör dig besviken, men det är stor sannolikhet att en källarplatta från 1971 är oisolerad.
Jag var med på den tiden!
 
Hej,

tack för svaren. Har sett en lösning där dom sätter isodrain (eller liknande skivor) på*plattan. Finns det nån rekommendation man kan gå efter? Kan även tänka mig att har golvvärme som "komfortvärme" och vaniliga element som sköter uppvärminingen. Är detta en bättre lösning?

tack för hjälpen
 
Klart du kan isolera ovanpå bef. platta men takhöjden blir ju därefter.

Du ska också ha koll på att du inte får omvänd fuktvandring som kan bli ett problem för dig. Var extra vaksam om du har ingjutna syllar då dessa då kan börja lukta illa av fukten.

Ska du göra rätt enligt boken så ska du bila ur golvet och lägga 20-30 cm isolering underst och gjuta nytt golv ovanpå.
 
Det känns som att du måste ta reda på hur källargolvet verkligen ser ut för att bestämma konstruktion.
 
Har läst lite om Platon Fuktskyddsmattor och detta verkar ju vara det bästa om man vill undvika att bila upp golvet.
Jag kollade i helgen, plattan är oisolerad och det finns inget fukt där. Dränering ska ändå läggas för säkerhets skull.

Så just nu är ja inne på Fuktskyddsmatta (som ventilerar ut eventuell fuktig luft) + Isolering (Platons Komfortmatta) + Golvvärme i Spånskiva +Parkett. Det räcker bra med den befintliga takhöjden.

Nån som har gjort likadant ?

tack för hjälpen så länge, det är bra med lite input.

http://static1.bygghemma.se/files/e7f4094a-a628-45e3-a2eb-8824778c86e2/produktblad%20blå%20platon%20golv.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.