Hej,

Håller på och renoverar en vindslägenhet där jag så småningom ska öppna upp på råvinden för att få högt i tak och få fram de snygga hanbanden. Har varit i kontakt med en brandingenjör och kommunen och fått besked om att inget bygglov behövs enbart en bygganmälan där man ska förklara hur man löser brandskyddet.

Faktum är att brandingengören var lite osäker på hur man skulle få till det hela och ville fundera lite. Helst ville han klä in hanbanden med gips men det blir ju inget snyggt. Jag vill ju ha de synliga och mörkbetsade. Han nämnde att det kanske skulle kunna räcka med brandskyddsfärg men att den ofta såg plastig ut.

Är det nån som har erfarenhet av brandskyddsfärg på bjälkar?

Jag vill ju att det ska se ut som på de här bilderna:

http://pics5.objektdata.se/_cache_/16595/SFD99492F5917C84A71A9DAF48568E78769_638x.jpg

http://pics.objektdata.se/pic/pic.d...631EE716F6548AFB886E6B14E196A7F.jpg&sizex=638

(Bilderna snodda från en lägenhet som ligger på hemnet)

Tror ni att bjälkarna på dessa bilder är behandlade med brandskyddfärg eller har man struntat i det. Har sett många bilder på vindsvåningar där bjälkarna ser ut som att de bara är rent trä. Nån som vet hur man brukar göra när de bygger flashiga vindsvåningar.
 
tjenare!jag har inte hört talas om brandskyddsfärg på trä, men däremot på stål.denna färg är tjock ca 3-4 mm beroende vilken klassning.klär man in dessa bjälkar ser dom inte roliga ut.fråga brandingenjören vad som händer om det börjar o brinna nu?
 
Hej,

Läste ditt inlägg om att brandskydda bjälkarna och jag skall göra en liknande renovering.

Hur löste du det med färgen ?

/ Fredrik
 
Har precis beställt 5 liter trä brandskyddsfärg. Tyvärr inte billigt...

Bygger ett orangeri som har många valv och detailjer i gammaldags still. Träreglar och valv av OSB skivor ska bära ett tungt platt tak (båda terrass & grönt tak). Att bekläda allt i gips är mögligt men blir en riktigt mer-arbete :)
 
Redigerat:
Vad kostar brandskyddsfärg per liter ? tips på köpställe även intressant
 
Jag fick betala ca 900:- för 5 liter Beckers Brennix (vit) hos Happy Homes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.