Mikael_L skrev:
Du kan lösa det på lite olika vis.'
Dels kan du faskompensera armaturerna om du skaffar kondensatorer med rätt värde och framförallt rätt spänningstålighet.

Här kan du läsa lite om detta, och mina mätningar på sådana armaturer.
[länk]

Och så kan jag ju i den tråden och i allmänhet påstå att det är bättre att köpa armaturer som redan är kompenserade eller har elektroniska drivdon.

Ett annat bra alternativ är att sätta dina armaturer på flera olika strömbrytare, gärna olika faser också.

Dels sprider det belastningen på olika faser vilket är bra, dels så minskar det förnimbart flimmer för de som är känsliga om det ligger på olika faser. Men så är det också bra att kunna sätta igång bara en mindre del av belysningen ifall man bara ska göra någon snabbgrej och inte behöver fullt ljus.
Ok, så kontaktor kopplat på en fas är inget bra alternativ sammantaget?

Två brytare läser jag, menar du två separata brytare eller kronbrytare kanske (kopplat på en fas 10A)?
Låter som att det tändningen av armaturerna som är det kritiska momentet
 
Jag bytte nyligen 12 armaturer i garaget som är på 70 kvadrat. Jag ville få snabb tändning och var trött på de gamla blinkande som dessutom löste jordfelsbrytaren sådär var 10:e tändning.

Jag köpte Julas 2x28 W med HF-don. De är kanske inte de allra billigaste då de kostar 599 kr/st utan rör. Det är T5 rör så det är knappt 300 kr till per armatur. Men jag blev myt nöd. Dels var armaturerna smidiga att montera. Br kvalitet på plintar och kabelgenomföringar, något som ofta är skäckigt på billiga armaturer. Det som jag gillar mest är att de tänder direkt. De är förberedda för att lägga flera efter varandra. Så det är en plint i varje kortsida som ligger parallellt med lysrören.
Jag har dem fördelade på två brytare. För skojs skull mätten jag strömförbrukningen (aktiv effekt) och det blev hälften nästan hälften mot de gamla som då i och för sig var på 2x36w. Men bevisligen drar reaktorn i gamla armaturer en hel del, vilket ju också är anledningen till att de ofta är varma.

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424060/
 
Mikael_L
johan5588 skrev:
Ok, så kontaktor kopplat på en fas är inget bra alternativ sammantaget?
Det är ett alternativ. Bra eller dåligt passar jag mig för att ha åsikt om.
Det beror på en del annat, inte minst hur man vill ha det.

Själv skulle jag gärna se att jag kan tända endast hälften av armaturerna vid mindre ljusbehov, eller kanske 1/3 resp 2/3 resp 3/3.
Och då blir en lösning med flera kontaktorer lite överarbetad.

Men andra (och kanske jag också i "rätt lokal") vill kanske slå igång rubbet med en enda brytare, då kan en kontaktor bli bästa lösningen.

Två brytare läser jag, menar du två separata brytare eller kronbrytare kanske (kopplat på en fas 10A)?
Ja två (eller tre) olika brytare blir det kanske, då det inte ska blandas flera säkringsgrupper i samma dosa, inte heller ska vanliga brytare ha 400V spänningsskillnad mot olika delar i sig, de är ej typgodkända för det.
Vill man tända i olika grupper men med kronbrytare eller brytare med tre vippor så hamnar man igen i en kontaktor-lösning, och en separat enfasgrupp för manöver genom brytaren.

Låter som att det tändningen av armaturerna som är det kritiska momentet
Ja, det är det kritiska, stor strömrusning vid tillslaget.
Strömmen vid drift är rätt beskedlig. Men då dessa armaturer är okompenserade så är det dock betydligt högre fasvriden ström (skenbar) än den resistiva delen.

Så min slutsats är (bl.a när jag skrev den tråd jag länkade till) att ska man ha mer än 1-3 lysrörsarmaturer så är det bättre att lägga på lite kronor och få kompenserade armaturer eller armaturer med elektroniska drivdon direkt.
Man slipper en massa annan skit.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Köpte billiga på Jula när dom hade rea för nått år sen, vet inte modellen, men dom surrar, ibland när dom varit på en stund kan det vara ett jäkla liv, man får släcka dom nån minut, så tystnar det en stund.

Apropå belysning.
Jobbar med montage i ett nybyggt frysrum, där man monterat LED amaturer som man är sugen på, tänder blixtsnabbt med full styrka trots -25 grader, inbyggd rörelsedäckare, endast en amatur i infrysningsrummen som är 5x10 meter 6 meter upp, och mer behövs inte, överlägset den bästa belysning jag sett i frysar.
Gissar att dom har en fet prislapp också.
 
Mikael_L skrev:
Det är ett alternativ. Bra eller dåligt passar jag mig för att ha åsikt om.
Det beror på en del annat, inte minst hur man vill ha det.

Själv skulle jag gärna se att jag kan tända endast hälften av armaturerna vid mindre ljusbehov, eller kanske 1/3 resp 2/3 resp 3/3.
Och då blir en lösning med flera kontaktorer lite överarbetad.

Men andra (och kanske jag också i "rätt lokal") vill kanske slå igång rubbet med en enda brytare, då kan en kontaktor bli bästa lösningen.


Ja två (eller tre) olika brytare blir det kanske, då det inte ska blandas flera säkringsgrupper i samma dosa, inte heller ska vanliga brytare ha 400V spänningsskillnad mot olika delar i sig, de är ej typgodkända för det.
Vill man tända i olika grupper men med kronbrytare eller brytare med tre vippor så hamnar man igen i en kontaktor-lösning, och en separat enfasgrupp för manöver genom brytaren.


Ja, det är det kritiska, stor strömrusning vid tillslaget.
Strömmen vid drift är rätt beskedlig. Men då dessa armaturer är okompenserade så är det dock betydligt högre fasvriden ström (skenbar) än den resistiva delen.

Så min slutsats är (bl.a när jag skrev den tråd jag länkade till) att ska man ha mer än 1-3 lysrörsarmaturer så är det bättre att lägga på lite kronor och få kompenserade armaturer eller armaturer med elektroniska drivdon direkt.
Man slipper en massa annan skit.
Tack för utförligt svar. Tyvärr har jag redan köpt 10st jula armaturer så jag får väl koppla o göra bästa möjliga av det.

Hittade en kontaktor hemma som kanske kan göra jobbet, passar den? Jag kan alltså bara dra in en fas till kontaktorn med vanlig 230v brytare. Får jag mata med 2 grupper om jag väljer en 400V brytare? i så fall så fall är det kanske bättre fördela på två grupper

IMG_3518.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3523.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Den kontaktorn kan du använda på lite olika vis.

Men lämpligtvis tar du två olika faser som du avsäkrar med 10A och till varsin kontakt på kontaktorn, Och sen utgångarna till 5 lysrörsarmaturer vardera.
Styr kontaktorn med en vanlig strömbrytare.

Ev kan du sätta alla rör på endast en fas, men jag är lite osäker på vad slags last man ser okompenserade lysrör som, AC2 eller AC3
 
Redigerat:
Tack michael! Då matar jag kontaktorn med en 4G1,5 så det finns möjlighet att driva på två faser. Ska bara köpa en liten normkapsling till kontaktorn.
Hur ska det kopplas på kontaktorn i kombination med en brytare?

Såg även denna tråd om armaturer:
http://www.byggahus.se/forum/belysn...r-till-garage-jula-eller-andra-billiga-6.html
Är det samma jula armatur som jag köpt (Art. nr:424058) som ni uppfattar som brummande och blinkande :( . Dom där nordlux från Bauhaus har ni gett gott betyg
 
Har kollat på armatur från bauhaus 2x36w
Påbförpackningen står det max 2 armaturer som får seriekopplas, vad är det som begränsar?

Har 7st armaturer. Om det är att rekommendera kan jag dela upp de på två faser,4+3.
Men skulle underlätta om man kan seriekoppla dessa 4
 
Mikael_L
bozze4evigt skrev:
Har kollat på armatur från bauhaus 2x36w
Påbförpackningen står det max 2 armaturer som får seriekopplas,
Oj, jag har satt 4 på samma tändning.
Undrar om garaget exploderar nu eller ... :x :rolleyes:

vad är det som begränsar?

Har 7st armaturer. Om det är att rekommendera kan jag dela upp de på två faser,4+3.
Men skulle underlätta om man kan seriekoppla dessa 4
Kan inte tänka mig något som begränsar, både startström, kontinuerlig effekt och effektfaktor är ju rätt beskedliga uppåt 5 armaturer, och möjligen 10.
Själv skulle jag nog inte sätta mer än absolut max 10 armaturer på en tändning (720W), men gärna hålla nere det till 6-8 st.
Dessa från bauhaus har ingen reaktiv effekt och är alltså "snällare" elektriskt än armaturer med gammeldags reaktor (drossel).
 
Så du menar att jag kan koppla alla 7 i serie?
Varför står det max två på görpackningen? Vilken anledning har dom att skriva de?
 
Jag fick detta svar när jag mailade Nordlux


--------------------
Hej Johan



Tack för ditt mail.



Man kan förbinde 8 stk. 2x36w works på 10A



Trevlig dag!




Med venlig hilsen/Best regards



Lone Bødker Pedersen

Salg - Norge | Sverige | Finland | Baltikum

Presse og PR

Direkte.: +45 96 34 54 23

Nordlux A/S | Karlskogavej 8 | DK-9200 Aalborg SV
 
  • Gilla
bozze4evigt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.