Hej,

Liten kort men troligt viktig fråga.

Huset jag bor i har en kallvind men luft som kommer in genom små ventilationshål i råsponten eller vad det kallas. Sitter utspridda över hela vinden.

Huset är fördelat på tre delar. En mittendel som har ryggås och två delar som inte är ryggås, där vi planerar vind någon gång i framtiden.

Till frågan:

Det sitter idag inte upp någon vindduk mellan de tre olika zonerna. Dock fanns det ett lite hafsigt uppsatt på ena sidan. Dvs. från "golv" till "nock" mellan ryggåsdelen och vindsdelen. (se frågetecken på bilden nedan). Ska det vara någon vindduk här? Finns det någon fördel eller nackdel?

Varför jag frågar är att det känns som om jag begränsar luftflödet på vinden genom att göra så. Samtidigt känns det bra eftersom jag begränsar kalluften att sprida sig över hela huset om det ex. blåser från öster och det blir något kallare på den sidan av vinden.

Kanske en dum fråga, men jag vill inte åka upp och köpa vindduk nu om en stund och sätta upp, ifall det inte ska vara något där...

:)

Vindfraga1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var uppe på brädgården och frågade en där... han trodde inte att man skulle sätta upp duk där eftersom man vill ha en god cirkulation på vinden. Varför vet jag inte, men kan det bero på att man vill lufta lösullen i den mån det går? Hålla undan fukt?
 
Ingen som har en aning om detta? :eek:
 
Vet inte om jag missupfattar npgot, men det är ju kallvind hela vägen fast bara med olika "golv"höjd?

Isf ser jag ingen anledning att dela av denna i mindre sektioner.
 
Stämmer, det är alltså en stor kallvind men det är ryggåstak i mitten med en högre "golvnivå". Finns dock inte någon möjlighet att gå där eftersom det inte finns någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.