Hej!
Jag har ett torp med brunn som enda vattenkälla och för tillfället handpumpar jag upp allt vatten. Till nästa år hade jag tänkt att höja komforten en aning genom att bygga ett vattentorn och en vinddriven vattenpump (jag har ingen el). Vindpumpen jag har i åtanke är liknande följande youtubelänk:
https://www.youtube.com/watch?v=Nudo9MJBrUg

Vattentornet hade jag tänkt att placera brevid brunnen. En eller två 1000 litersdunkar á la:
http://www.kuttenkeuler.de/kkweb/Image/image?imageId=1002260
dunkarna tänkte jag placera några meter upp i en ställning för att få bra tryck till huset och odlingar då brunnen ligger några meter lägre.
Jag tänkte även att ha någon form av återrinning till brunnen för att både få cirkulation och för att förhindra översvämning.

Jag är dock en infödd stadsbo som visst är händig men saknar större erfarenhet kring allt som har med byggande att göra. Så jag undrar därför, låter mina idéer rimliga? finns det något bättre sätt att utföra detta på? Effektivare pumpar? Vad gör jag/hur isolerar jag för att förhindra att tanken och ledningarna fryser? Något andra brister i mitt tänk?

Alla former av inputs är välkomna!

Jag funderar även på att bygga ett vattenfilter typ som denna
http://www.designweneed.com/wp-content/uploads/2013/12/DIY-Biosand-Drinking-Water-Filter.jpg
Någon som har erfarenhet kring detta? finns det enklare? Bättre?

Mvh, Joel Torpare (fd: stadsbo)
 
Hej, vill inte göra dig besviken, men för att få ett tryck på 1 bar måste vattenytan i tornet vara ca 10 m över tappstället. I en elektrisk pumpanläggning brukar man ha ett typiskt tryck på 2-4 bar i hydroforen.
Risken är att du inte får något vidare flöde i kranen eller i bevattningsanläggningen.
Kanske en batteridriven pump och solceller är ett bättre alternativ.
En annan risk är att du får en tillväxt av bakterier mm i din dunk eftersom vattnet kommer att bli varmt. Cirkulerar du sedan detta till din brunn blir detta vatten också förorenat.
 
Tack för lite behövligt kött på benen!

Frysrisken kvarstår ju i ledningar från pump till hus, gräva ner antar jag är vad som gäller? vilket djup?
 
Västmanland är frostfritt djup under 1,6 meter, vill du inte gräva så djupt så kanske du kan ordna så du enkelt kan tömma systemet vintertid, tänk då på att undvika svackor när du förlägger slang och rör så att du får tömt hela systemet.
 
Och ja, hur stor kapacitet på solcellerna skulle behövas för att driva pumpen för en normalt vattenbehov?
Tanken är ju också att odlingen ska få sitt vatten härifrån.
 
Från sidan jag länkade till:
Minsta solpanel för direkt drift är 140W. Om det önskas vatten vid tidiga morgontimmar och sena eftermiddags timmar är det bäst att driva från ett 12V batteri eller öka solpaneleffekten till cirka 240 till 300W. (alternativ cirka 160 till 180W paneler som vrids efter solen).

Mängden vatten som pumpas beror på höjden. Vid låg höjd pumpar den cirka 45 liter per minut.
 
Absolut enklast och billigast: Köp en liten 12V länspump för båtbruk (omkring 200-300 kr), välj en grov slang till kökets kran (ju grövre slang ju mindre strömningsmotstånd) och kör pumpen från bilens cigg-uttag. Pumpen tål att dränkas i brunnsvattnet. Om du kör bil varannan dag så pallar batteriet med. Eller köper du ett nytt något större bilbatteri.
Nästa steg: installera ett 200 l fat 3-5 m över kökskranen och fyll den med ovan beskriven anordning så har du för några dagar.
Har du ingen bil kan du ju ladda ett batteri som beskrivet i föregående svar.
Sedan är det bara budgeten som begränsar. Det finns system för båtar/husvagnar som startar pumpen när du öppnar kökskranen. Men då är du snabbt upp i tusenlappar.
Youtube-lösningen skulle driva mig till vansinne pga ständiga reparationer. Då är det ju enklare att hinka upp vattnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.