Jag har en fläkt idag enligt bilden, men alla skåp ska bort och jag vill ha en fläktkåpa istället. hur gör jag då med ventilationen som ska ledas till vänster? hur gör jag det på ett snyggt sätt för jag tycker det är fult som det är nu. + att skåpen som röret nu ligger på inte längre kommer att vara kvar?

fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att få till en snygg lösning enligt den gröna dragningen kommer inte att bli bra om du inte kan "trolla" bort ventilationsröret på något sätt.
Försök att bygga in röret i taket om det går eller genom väggen (så klart beroende på vad som finns bakom).
Alternativet är annars bara låda eller överskåp.
 
Vad är över taket?

Annan placering av spisen/hällen?
 
Över är sonens rum, där kan jag inte gå igenom. Jag vill gärna ha hällen där.Men jag vill öppna upp, det ser så instängt ut. Kan nog teoretiskt öppna upp väggen snett bakom till höger. Då är jag ute i friska luften, men hur blir det med övrig ventilation då? Nu går röret till skorstenen med övrig vent.
 
Har du byggritningar över bägge våningarna? lägg upp dom i så fall.

Har fläkten egen motor eller sitter motorn på vinden? Om den har egen motor så borde det vara en egen imkanal upp genom skorstenen. Men om motorn sitter på vinden så går det oftast ändå att bygga om men det är knivigare.

Beroende på vad du har för fasad så behövs olika brandskydd om du går ut genom väggen.
 
Demmpa skrev:
Har du byggritningar över bägge våningarna? lägg upp dom i så fall.

Har fläkten egen motor eller sitter motorn på vinden? Om den har egen motor så borde det vara en egen imkanal upp genom skorstenen. Men om motorn sitter på vinden så går det oftast ändå att bygga om men det är knivigare.

Beroende på vad du har för fasad så behövs olika brandskydd om du går ut genom väggen.
Här är byggritningarna.

IMG_20150126_090320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150126_090310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har i nuläget egen motor.
Går det överhuvudtaget att få det snyggt med kåpa utan att dra om ventilationen?
 
Du kan ta imkanalen ut genom yttervägg om du vill.

Det verkar som om köket är ombyggt någon gång på 80/90-talet och att man då flyttade spisen/hällen från en plats nära murstocken till den nuvarande. Samtidigt så byggdes det en kil (döutrymme) bakom spisen.

Jag skulle antagligen riva kilen och sätta tillbaka hällen till ursprunglig plats. Eller så skulle jag sätta hällen mot gaveln och gå upp med imkanalen genom sovrummet, i sovrummet byggs en låda. Om hällen sätts där det på ritningen står MS så kan det ev gå att dra imkanalen genom garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.