Hej,

undrar om man kan fylla ut mellanrummen mellan tegelstenarna med något, för att få en slät och fin yta som om huset vore putsat?

MVH
 
Puts?

Protte
 
Det är nog puts du tänker på, har du slät mexisten så ser jag inga större problem, har du däremot huggen mexisten känns det som om underlaget är alldeles för ojämnt.
Jag är dock ingen murarexpert så jag överlåter svaret på frågan till någon annan.
 
Har ingen aning om hur fasader är och fungerar, men som jag förstått det så har man t.ex. frigolit under puts?

Jag vill att min huggna (utstickande med 2-3cm) mexitegelsten ska bli slät, genom att någon massa spacklas på, ungefär. Är det möjligt på något sätt?
 
Man putsar, troligen ffår man göra det i omgångar på grund av tjockleken. Jag gissar att du får lägga minst 1500 kr/kvm
 
mexitegel skrev:
Man putsar, troligen ffår man göra det i omgångar på grund av tjockleken. Jag gissar att du får lägga minst 1500 kr/kvm
OK. Vet du hur arbetsgången ser ut där?
 
Jag har samma problem med huggna mexitegel som dessutom är målade. Alla firmor har haft olika recept. Alla vill ha nät med jag undrar om det verkligen behövs. Den skrovliga ytan borde ge ett extremt bra fäste för puts.
Jag uppskattar djupet till 10 mm mellan berg och dal. Jag gjorde en egen liten provbit med vanligt C-puts utan nät på enliten del och det blev rätt bra.
 
Nätet är armering till putsen. Du kommer få massa sprickor i putsen annars.
 
Om du inte river stenen eller sätter cellplast mellan sten och puts kommer det bli nyansskillnader mellan bruk och sten även om du putsar ytan helt.
Alltså kommer det fortsatt se ut som en tegelvägg om du inte river stenen eller putsar på t.ex. cellplast.
 
Man bilar ner det helt enkelt och så får man putsa upp en ny fasad med allt vad det innebär.
Komplett vansinne om du frågar mig :D
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Låter ogörlig. Men om man putsar över detta mexitegel med genomfärgad puts, blir det nyansskillnader även då?
 
Huggen kalksandsten är ju det snyggaste som finns! Kan du inte bara försöka gilla den som den är, även om den inte är slät?
 
Nät och puts är det som gäller, dyrt, och det kommer alltid att synas genom var tegel/fog ligger då fogen suger mer vatten. Det går att försöka täta fogen genom att måla den men sen beror det ju på om din fasad behöver "andas" eller inte.

Jag har själv en tegelkåk i rödtegel som inte är något vidare. Jag har kikat på fasadskivor i sten (typ Steni) men efter att ha fått en offert fortsätter jag blänga fult på mina röda tegel...
 
Jag brukar gilla tegel (mest släta tegel) men min fasad är målad i rosa.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.