Jag funderar på att flytta en wc-stol och ett tvättställ. Bjälklaget är av trä och nya avlopp bör vara lättfixade.men jag funderar på hur man lagar dom gamla hålen bäst. Räcker det att lappa i spånskivan (med lämplig träbit under i skarven att skruva i då förstås) och spackla skarven eller kommer det att synas så småningom efter man lagt ny plastmatta? (Med tanke på rörelser i spånskivan.)
 
T
Eller så gör det det lätt för dig och byter golvspånet också när du ändå ska byta avloppsrören.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tja, om det är det enda rätta så får jag överväga det. Fast jag skulle definitivt inte säga att det är lättare att bryta upp golvet än att laga en liten bit. Dessutom är det ganska stor sannolikhet att spånskivan sträcker sig under en innervägg in i rummet intill.
 
Men, där du drar fram nya rör så blir det väl väldigt stora ingrepp i golvet, blir det verkligen något kvar som är värt att behålla?

Och du skriver "lättfixat", det är inte helt trivialt att dra fram toa avlopp, om du måste igenom en golvbjälke med röret. Blir inte så mycket hållfasthet kvar.
 
Jag kanske var lite otydlig, avloppet ska bara rätt ner genom golvet och anslutas till befintligt avlopp i krypgrund. Så det är bara ett hål rakt ner genom spånskiva/isolering/blindbottenskiva. Inga sidodragningar i golv eller ingrepp i reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.