Tja.

Funderar på att bygga tegelhus framöver. Tänkte göra det mesta själv och bra leja bort sånt som man inte är bra å enkelt. Tex murning xD

iaf

Jag ska ha en isolerad platta och ska man sätta tegelfasaden på plattan eller ska man köra lecablock utanför på en klacka utanför så att man får mer isolering och inte stjäl utrymme på plattan?

När man reglar upp trästommen innanför så har man följande

Tegel
luftspalt
vindpapp
Isolering (stående och liggande så man bryter köldbryggan)
råspont
gips

Dock har jag sett flera som kör med en isolering utanför vindpappern. Är detta något att satsa på eller bara pengar i sjön?


Finns det några rätt eller fel sätt att bygga? Jag har nämligen sett flera olika lösningar på detta så.
 
Tegelfasaden brukar stå på plattan ovanpå ett glidskikt som gör att muren kan röra sig lite.
 
Lustigt att man sett olika lösningar på detta.

Det kanske har med vikten att göra att man inte vill ha stor vikt på plattan utan istället väljer att sätta den på en klack utanför istället?

Brukar man isolera mellan tegel och vindpapp ? har sett både med och utan så.
 
Vilken typ av hus tänker du egentligen på?

På din beskrivning så låter det som att stommen är trä med fasadklädsel av tegel.

Detta är inte ett "tegelhus", ej heller ett stenhus.

Det har blivit mer och mer populärt att bygga helt i sten (tegel,lättbetong,lättklinker,betong osv.) pga att man slipper trä i väggar och syllar som kan vara orsaken till fukt och mögelproblem.

Stenhus har också lite andra egenskaper än trähus där man inte behöver tex vindpapp och huset "andas" och därför behövs inte heller en diffussionspärr i form av plast.

Men som sagt exakt vilken typ av hus tänker du på?

Oavsett så om du tänkt dig en tegelfasad så är detta tungt och måste stå på betongplattan, som förstärkes i kanterna just för att klara lasten.
En kantmur utanför riskerar sättningar och sprickor och är i mina ögon en väldigt lustig lösning, ovanlig men förekommer säkert... :wow:
 
Redigerat:
Tanken är ju att köra tegel iaf. Jag vill inte ha några rena stenhus utan vanliga väggar i trä/gips. Då kanske jag har kommit fel :surprised:

Hur annorlunda är själva plattan med isolerade block. bara i med lite mer armering i kanterna eller är det en helt annan konstruktion på plattan?
 
Jag tycker du gör rätt i att välja tegelfasad jämfört träfasad. Du slipper då det träliga slip/målningsjobbet speciellt med tanke på dom tveksamma färgkvalite'erna som finns numera.

Men att "slänga" ner "lite" armeringsjärn i bottenplattan hörs oprofessionellt.

Låt en byggnadskonstruktör räkna på laster och armeringsdimensioner och inte minst att han föreslår rätt kvalite' på betongen. :wow:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är precis det jag vill komma bort ifrån. Måla är tråkigt och dyrt i längden. Hatar puts så då är det inte många alternativ kvar. Hehe,

Jag går på valv i jobbet så man slänger ju inte bara ner lite mer armering på måfå, utan det jag var ute efter är om själva bottenplattan med frigolit är annorlunda uppbyggt när en tegelfasad står på platten.

Att någon räknar på bärigheter och sånt är ju givet. Har sett vilka krafter det finns när väggar börjar ge med sig.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Varför inte gå all-in på stenhus?
Jag har sedan ett år ett hus där alla väggar är murade och bjälklagen betongvalv, tom gavelspetsarna är murade med betonghålsten, och det är väldigt avslappnande att veta att eventuell fukt inte kan orsaka några skador på bärade delar. Det enda bärande som är av trä är takstolarna, vilka är fullt synliga inifrån vinden så eventuella läckage upptäcks snabbt.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Gå in på t ex Isovers hemsida , kolla på L-element.
 
Fotografen skrev:
Varför inte gå all-in på stenhus?
Jag har sedan ett år ett hus där alla väggar är murade och bjälklagen betongvalv, tom gavelspetsarna är murade med betonghålsten, och det är väldigt avslappnande att veta att eventuell fukt inte kan orsaka några skador på bärade delar. Det enda bärande som är av trä är takstolarna, vilka är fullt synliga inifrån vinden så eventuella läckage upptäcks snabbt.
Jo. Men det blir väl ändå dyrare? Först ska man gjuta väggar och i med evt el mm eller så får man ju regla upp en installations vägg med lite isolering mm. Att det blir tyst och stabilt är ju inte fel. Tråkiga är bara att man måste vänta så länge eller värma ut väggar och bjälklag mm då det är mycket vatten det handlar om.
 
-=fullmoon=- skrev:
Jo. Men det blir väl ändå dyrare? Först ska man gjuta väggar och i med evt el mm eller så får man ju regla upp en installations vägg med lite isolering mm. Att det blir tyst och stabilt är ju inte fel. Tråkiga är bara att man måste vänta så länge eller värma ut väggar och bjälklag mm då det är mycket vatten det handlar om.
Man behöver inte gjuta i betong, det finns lättbetong,lättklinker och tegel och ändå blir det ett "stenhus".

Och ja, det finns mer fukt i dessa material än om man använder trästomme, men detta torkas ut under första året, det mesta under byggtiden men även efter inflyttning.
Man märker inget negativt när bor den första tiden i huset utom att man ser att uppvärmning kostar några tusenlappar extra innan det är helt uttorkat .
Man ska absolut inte regla upp något trä. Om man bor i stenhus vill man inte ha sådan skit i väggarna som kan mögla ruttna lukta etc.
Om man vill komplettera med isolering så fäster man detta direkt på stenväggen. (mellan yttre tegelvägg och innerväggen i tex lättbetong).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.