Jo det är nog inga problem, ( men du får inte baka in den utan slang
 
R
ok men då är det lugnt =)
 
R
En fråga! När man använder 15mm plyfa på väggarna, vilka saker i badrummet såsom handukstork, handfat samt utanpåhängande toalett som är vägghängd behöver kortlingar för att fästa i?
 
T
Roland112 skrev:
En fråga! När man använder 15mm plyfa på väggarna, vilka saker i badrummet såsom handukstork, handfat samt utanpåhängande toalett som är vägghängd behöver kortlingar för att fästa i?
Inga "kortlingar" behövs om du använder 15 mm plyfa!
 
R
jasså verkligen?! Men jag har idag en utanpåliggande vägghängd toalett (vattentanken på utsidan), måste inte en sån ha kortlingar ändå? De kan ju sitta en person på 100kg på en sådan menar jag!
 
Redigerat:
Jo vägghängd toa skulle jag nog inte våga montera i bara Plyfa. Den monteras ju med tjocka bultar som troligen bör skruvas in så att hela längden med gängor sitter i trä. Dessutom så måste "kortlingarna" vara ordentligt fästa i väggens reglar, annars finns nog risk att väggen "böjer" sig och plattor spricker.
 
R
hur fäster man kortlingen ordentligt då
 
....den skruvar man mellan två stående reglar...
 
R
jo. Får sätta kortlingar hela vägen ner isåfall för det är svårt att veta var just infästningarna till en ny toalett hamnar..?
 
Har du ingen instruktion, hur toaletten skall monteras på väggen?
 
R
nae utan jag utgick bara hur de är generellt för eftersom avloppet idag är för en vägghängd toalett så måste jag fortsätta med det och beroende på toalettmodell kan infästningarna komma på olika ställen tänker jag.
 
Min vägghängda hade en stålkonsoll på insidan av väggen, där det skruvades fast M-gängade fästbultar. Men den hade vattenbehållaren innanför väggen.
 
R
ok men hur är det på dagens vägghängda toaletter med vattentanken på utsidan? Har alla en stålkonsoll som ska fästas innan man sätter kakel eller vad?
 
Gustavsberg har denna:
http://www.smarthem.se/6664/p/insta...och-vagghangda-wc-med-utanpaliggande-cistern/
6664_1.jpg

Gustavsberg Fixtur
Vid montage av vägghängda produkter på klena väggar rekommenderas vår fixtur - en kraftig primermålad järnkonstruktion.

Produktinformation
Fixturen har helgängade fästbultar (M12) justerbara i längd mellan 85 och 115 mm. Bultarnas centrumavstånd kan skiftas mellan 180 och 230 mm och höjd från golv varieras mellan 290 och 460 mm. OBS! Bultarna får inte skruvas ur fixturen efter installation.
För vägghängda WC-stolar med utanpåliggande cistern och vägghängda bidéer.
 
R
thomas33 skrev:
Gustavsberg har denna:
[länk]
[bild]

Gustavsberg Fixtur
Vid montage av vägghängda produkter på klena väggar rekommenderas vår fixtur - en kraftig primermålad järnkonstruktion.

Produktinformation
Fixturen har helgängade fästbultar (M12) justerbara i längd mellan 85 och 115 mm. Bultarnas centrumavstånd kan skiftas mellan 180 och 230 mm och höjd från golv varieras mellan 290 och 460 mm. OBS! Bultarna får inte skruvas ur fixturen efter installation.
För vägghängda WC-stolar med utanpåliggande cistern och vägghängda bidéer.
Ok så golvfästena ovan ska stå inne på regeln antar jag? Men 2400kr bara för en fixtur..hmm jag får nog återanvända min gamla toalett inser jag som redan är en gustafsberg. Får se hur de lyckats fästa den i väggen. Den har ju ändå suttit i 20 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.