Jag har några prisolrör som går i bjälklaget och där jag skulle behöva dra om en del av sträckan.
Skarva i bjälklaget är ju ingen höjdare, men det borde väl vara ok att kapa det befintliga röret, böja ner änden i krypgrunden och göra en skarv där? (Vi kan bortse från frysrisken just nu.)
 
Är det värme eller vatten? Om det är värmerör får man ju skarva även om det inte är optimalt...
 
Det är åtminståne bättre än att bygga in den.
 
Det är tappvatten.
Alternativet är väl att dra nytt i grunden hela sträckan, men då blir det ju istället problem att göra en säker genomföring i den änden där det inte ska renoveras.
 
Krilleman
Skarv i krypgrund är väl endå inte helt fel. Kan du komma åt krypgrunden och kontrollera tätheten så är det ju ej någon dold skarv.
 
Om man är petig, så får väl inte tappvatten dras i krypgrund?

Jag dummade mig häromåret och satte borrspetsen i ett värmerör. Det fick bli en skarv givetvis, men jag gjorde dessutom en fin "tratt" av en kapad plastflaska och drog ut mynningen via en slang till krypgrunden. Om det läcker, hamnar vattnet där det inte gör någon skada.
 
Krilleman
svartöra skrev:
Om man är petig, så får väl inte tappvatten dras i krypgrund?
Varför inte då?
 
Därför att Säker Vatten säger så, vill jag minnas. "Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind." (Vattenskador punkt E, 2005 års upplaga)

Det är säkert frysrisken som ligger bakom, så här i sydsverige är det inget problem i praktiken. Jag har inte haft lägre temperatur än 6 grader i krypgrunden (Göteborg), trots 15 minusgrader utomhus.
 
Krilleman
Jag har aldrig sett det i säkervatten och tagit notis om det faktumet. Jag får åka hem och studera utförligare så det ges klarhet i frågan!

Men som du skriver så är det ju aldrig samma temp ute som i en krypgrund.
 
Kap.2.13
 
Krilleman
Jo jag såg det kapitlet sent igår när jag läste.

Men viktigt är ju att skilja på nyinstallation och Bigfoot har här!

En renovering är annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.