Värmepump installerad och vedboden skall bli snickarbod.
Har läst på nätet om olika lösningar att få bukt med kondens som droppar ner från plåttakets undersida vid väderomslag.
I nuläget finns ingen isolering i boden men vill isolera allt för att kanske sätta in en kamin i framtiden.

Golv o väggar tror jag att jag löser senare men taket som är prio 1 är det lite frågetecken på.
Har läst att det går att slippa kondensen från plåten med att spänna kondensväv, låter ju bra.
Jag får i så fall ta bort plåtarna TP20 och sen på med väven. Frågan är var väven ska ligga? Har ca 28 graders lutning på taket.
En del vill att den ska ligga över bärläkten, andra under läkten på takstolarna.
För mig ser det ut som det kommer att bli vattensvackor om man spänner den ovanpå läkten, eller....
Vilket alternativ är bäst?

Om jag isolerar taket, skall väven ligga an mot isoleringen eller ska det vara luftspalt där?

En annan fråga är hur man avslutar väven vid takfoten, den måste ju vara utanför väggen men hur gör man om skulle vilja ha den i hängrännan?

Har även fått förslag på att läkta på ett till plåttak ovanpå det gamla! Hur låter det?
Minsta jobbet kanske men hur isolerar man taket då, direkt under den gamla plåten?

Hoppas på tips och förslag.
Mvh Göran S.
 
A
Duken ska ligga på takstolar inte på bärläkt som du skrev , kondensvattnet ska följa duken inte hamna i fickor som det blir om man lägger den ovanpå bärläkten.
Har inte använt kondensduk själv men är takfoten öppen är det väl utsida panel du får avsluta vid .
Uthus är vanligt med plåt på plåten men då är det ju öppet under , kondenserar bara den övre plåten vid dubbla lager ?
 
OK, det låter ju logiskt.

Varianten med ett extra plåttak ovanpå skulle jag behöva lite mer tips om.
Om man vill isolera taket, ska isoleringen ligga an upp mot den undre plåten, för att förhindra kondens från den?
Boden kommer normalt inte att vara uppvärmd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.