Jag ska montera 12st LED-lampor på takfoten så fasaden lyser upp. Det blir 6st på framsidan och 6st på baksidan. Min tanke är att kunna styra dessa via Z-wave dimmer. Dom ska starta vid mörker och kl 23 ska baksidan slockna och framsidan dimmas ner och lysa någon timme till. Jag har både Fibaros dimmer(som det är säljstopp på) och Qubino 200W som ligger.
Fibaros dimmer läste jag ska klara av 80W LED då den är på 500W. Qubino lär då inte klara så många watt om man grovt delar med 6 som många gör när det är LED som belastar dimmern. Frågan är om det räcker med en dimmer på var sida så dom får driva 6st 7W =42W om jag använder Qubino. Är det någon som har erfarenhet hur mycket LED Qubino klarar av? Finns det någon annan dimmer som är bättre lämpad?
Dosan där dimmern ska monteras kommer vara luftig då det blir utanpåliggande och få kablar.

Får man montera Fibaros dimmer om man ägde den innan säljstoppet?

Jag köpte modellen som är på 7W
http://www.elbutik.se/product.html/cork-led-downlight-stallbar-driver?category_id=15227
 
Swefred skrev:
...

Får man montera Fibaros dimmer om man ägde den innan säljstoppet?
...
Får? Vill du använda en potentiellt farlig produkt?

Fär man använda Biltemas brandfarliga handdukstorkar efter "säljstoppet"?
Tyvärr var det ingen som ställde den frågan til mig.


Ett råd från coachen: Lämna tillbaka eller släng skräpet!
 
Du kan nog prova Qubinopucken och hoppas på att marginalen räcker.
 
KnockOnWood skrev:
Får? Vill du använda en potentiellt farlig produkt?

Fär man använda Biltemas brandfarliga handdukstorkar efter "säljstoppet"?
Tyvärr var det ingen som ställde den frågan til mig.


Ett råd från coachen: Lämna tillbaka eller släng skräpet!
Som jag förstår så är det säljstopp och inte användarförbud på den enheten. Ett problem är att många kopplar hej vilt och inte gjort den innan och bara den biten är mer än potentiellt farligt. Vad jag läst så kan den lätt bli för varm i trånga dosor och för hög belastning. Sen verkar det vara många som hakar på fel belastning som LED i för många watt och inte tänker på att det inte är samma för vanliga lampor som LED.

@Bo.Siltberg: Jag har försökt hitta hur mycket den klarar av i LED men inte hittat bra info om den pucken, tänkte om någon har erfarenhet. Även den har någon lyckts få så varm att den missformats. Men det är förmodligen allt för hög belastning.
Självklart vill jag ha en säker installation som jag inte behöver kontrollera i form av värmesensorer i dosan som bryter strömmen vid för hög värmeutveckling
 
Satte en Qubino på 12x7,5W och än så länge fungerar det bra!
 
låter lovande. Har du känt på den när den har varit på ett tag om den blir varm? Vore intressant att veta.
 
Ja, lät dosan vara öppen första dagen och provade olika lägen, mest på max. Blev inte speciellt varm men det blir givetvis stor skillnad när man stängt dosan med strömbrytaren. Fibarodimmern som satt innan hade smält...
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Swefred skrev:
Får man montera Fibaros dimmer om man ägde den innan säljstoppet?
Den får inte säljas. Montera går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.