För att få 400V genom dig måste du beröra två faser samtidigt, annars får "bara" 230V.
Vet du vilken impedans din kropp har så är det kanske inga problem, men annars räcker 230V gott och väl till för att döda en människa!
 
Jodå, att 230 räcker gott å väl vet jag. Det kan ju räcka med ett vanligt bilbatteri om man har otur...

Nu har jag mätt och allt ser rätt ut. Alla tåtar inkopplade där de ska och rätt spänningar överallt. Dessutom verkar det vara relativt nytt från centralen med. Så nu känner jag mig lugn igen och räknar med att få nybakta bullar nästa vecka ;D

Tack för hjälpen allihopa.
 
egge skrev:
räknar med att få nybakta bullar
kan du inte maila över några prov ex ;)
lycka till me nya investeringen
 
egge skrev:
Jodå, att 230 räcker gott å väl vet jag. Det kan ju räcka med ett vanligt bilbatteri om man har otur...
Jaså är det så pass ?
 
fooney skrev:
Jaså är det så pass ?
Jodå, om strömmen blir tillräckligt stark och tar en ofördelaktig väg genom kroppen. Och ett bilbatteri kan ju generera en ganska hög ström.
 
Men jag har tagit i bilbatteriers båda poler med händerna å jag har inte kännt nånting..... å då borde ju strömmen gå "värsta vägen"........
 
Kanske var urladdat? ;-)

Nä, men det beror väl på omständigheterna kan jag tänka mig, hur som helst klarar ju ett bilbatteri av att producera en strömstyrka som är dödlig om den passerar hjärttrakten. Men det ska väl till lite otur för det också som i så många andra fall. Finns ju många som överlevt 230 mellan båda händerna också.

Hursomhelst har detta inget med tråden att göra längre.
 
Hej, lägger till lite i denna tråden...

Jag bor också i BR och har också haft stora problem med att lösa detta från vanlig spis till ugn och häll... Min vanliga spis gick på 230v 1fas 20A och nu har jag köpt bosch häll som enligt elgiganten skulle gå på 2 fas 16A men med samtal med elektriker så är detta inte nödvändigt utan 1 fas 20A med full belastning på alla plattor kanske proppen sedan skulle gå... när jag fick detta levererat till mig så står det på hällen 1 fas 230v 25A så mitt problem var då löst... sätter i en 20A trög och den motsvara en 25A säkring!

Sedan till hällen... Då jag har en propp ledig i elstationen som kommer ut där gamla spisen satt så löste sig strömen för ugnen... dock ska ju denna monteras i  högskåp på andra sidan rummet så då bilade vi upp ränna i golvet och har lagt ner elrör hela vägen har sedan dragit en ny kabel 2.5kvadrats vilket elektriker berättade att behövs! ugnen går på 230V 1fas 16A... Så det blir till att koppla in en eldosa på väggen och sedan koppla in strömmen i centralen... men till min fråga kan man göra detta själv? 3 kablar kan väl inte vara så svårt? har inte tummen mitt i handen och är väl bara jämnföra med hur strömen till gamla spisen är dragen som hällen ska kopplas med...?!
 
Ett bilbatteri kan generera en stor ström, men det som bestämmer hur stor denna ström bli är spänningen och motståndet (impedansen när det gäller växelström)

Man räknar med att 80mA är direkt dödande om man blir utsatt för det under en tid av 0,5 till 1s.

Ohms lag ger 12V delat med 80mA ett motstånd på 150 ohm.

Så lågt motstånd har inte kroppen, så i det avseendet är inte 12V farligt.
DÄREMOT om man kortsluter med ett verktyg eller liknande exploderar troligen batteriet och då blir man skadad av det!
 
Precis... bilbatteri inkluderas i gruppen klenspänning, klenspänning är ej farlig för person och husdjur i form av elchock men däremot kan det räknas till en starkströmsanläggning eftersom det kan orsaka fara på annat vis typ kortslutning med metallföremål.

O nej batteriet var inte urladdat ;)
 
Ok, jag ger mig :) Orkade inte göra den lilla beräkningen. Hur som helst tar jag inte i båda polerna på ett bilbatteri frivilligt ändå, spänning i livet skaffar jag på annat sätt *hihi* :)
 
Jasså du Egge, du har blivit husägare!! Vi med...snart...håller på att bygga. Mvh, Erik T (fd kollegan på uu...)
 
Nämen, där ser man :) Vi tar resten utanför tråden tycker jag nog ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.