Håller på och renoverar mitt badrum och ska byta min fula plastmatta och lägga klinkers. Det jag undrar är om min golvbrunn är godkänd och om det ens är möjligt att behålla den? Finns det nån höjningssats att köpa och sätta dit ? Det gjordes stambyte i lägenheten -94. Det står Purus RAN RSK 711 80 82 på själva silen/vattenlåset och på klämringen står det RSK 714 13 15.

Tacksam för svar !

bild(8).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt.
 
Om jag inte är helt ute och seglar så måste golvbrunnen vara i plast nuförtiden.
 
Nu hade jag iofs bytt även jag men den är troligen godkänd.

Den brunnen är mig veterligen testad enligt ss-en 1253 vilket gör den godkänd. Tror att det finns monteringssats med förhöjningsring fortfarande.

Det lättaste är att kontakta Purus som har en bra support.

Men visst det är inte fel att byta av andra skäl åldern på brunnen är ändå rätt väsentlig.
 
T
Kärringen mot strömmen skrev:
Om jag inte är helt ute och seglar så måste golvbrunnen vara i plast nuförtiden.
Brunnen på TS bild är ju i plast och eftersom stambytet gjordes 1994 och att där är ett urtagbart vattenlås gör att brunnen är godkänd.
 
  • Gilla
Lolle
  • Laddar…
Krilleman
Jag tycker mig se att det är en helt vanlig purus ODEN, om TS lägger upp en bild på silen så kan vi avgöra med säkerhet!

Här
ser man innanmätet på en BRAGE (samma brunn fast bottenutlopp) Och inlägget är från -09

Idag har dock Purus bytt ut detta vattenlås till mitt-monterat utlopp i själva vattenlåset...

Men för att vara på den säkra sidan byt!

Om man söker i RSK-databasen på ditt vattenlås-RSK 711 80 82 så får man upp att det lades till 1990-03-12
 
Redigerat:
Hur resonerar ni som säger "byt"? Jag är i samma situation som Mostwanted, med samma golvbrunn. Enligt snickare finns ingen anledning att byta. Enligt honom är det ok bara golvbrunnen är från 90-talet. Nu har det visat sig att den är från -97. Han trodde det var äldre rör i vårt badrum så vi blev positivt överraskade. Känns som att det inte är en grej som är gjord i en handvändning heller, att riva upp hela golvbrunnen. (Renoveringen som gjordes -97 verkar av allt att döma vara gjord på ett bra sätt, hade det verkat slarvigt kunde det kanske vara värt att riva mer.)
Men det vore ju lite intressant att höra tankegången bakom detta "byt". Förstår att man kan resonera typ "när man ändå renoverar" osv. men trots att man renoverar mycket, eller kanske just därför kan det ju vara bra att spara slantar här och där och stoppa på byten osv som verkligen behövs göras, istället för att byta en grej som blir till kanske 99% likadant, vad som exakt hänt med denna typ av golvbrunn sedan -97 vet jag inte. bara lite nyfiken.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Om underlaget är tillräckligt stabilt för att lägga klinker på och gamla mattan är tät så skulle nog jag lägga klinker direkt på mattan. Borde inte kosta många tusen och känns som en lagom uppfräschning.
Om du tänker riva mattan, flytspackla nytt fall och lägga nytt tätskikt så skulle jag byta golvbrunnen också eftersom det då är en riktig renovering som ska hålla i >30 år och kostnaden för ny brunn är en mindre del i sammanhanget.
 
Krilleman
Får/kan man lägga klinker på matta? Låter tokigt!
 
njae jag tänker inte lägga klinker direkt på plastmattan. utan golvvärme känns klinker väldigt kallt tycker jag..förutom att jag känner mig osäker på om det blir bra rent konstruktionsmässigt..
Jag ser ingen anledning till att nuvarande golvbrunn inte skulle klara 30 år till. Men det kan ha inträffat en golvbrunnsrevolution som jag inte vet om.. renoverade ett badrum för tre år sedan, golvbrunnen vi då satte in är väldigt lik den i det badrum vi nu ska renovera.
Men som sagt jag kan förstå resonemanget "om man ändå renoverar" osv.. bara tänkte om det fanns någon annan direkt orsak att byta ut golvbrunn trots att snickarn råder oss att inte göra det.
 
Som sagt, OM det går att få tag i en förhöjningsring avsedd för den brunnen så finns det nog ingen anledning att byta den, såvida du inte behöver göra andra ingrepp på avloppet, och bryta upp golvet ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.