Hej!
Har nyligen köpt en halvstavfräs med r=12,5mm samt passande fräsbord.
Nu har jag tagit en liten funderare och är faktisk lite rädd att använda den. Hade tänkt att runda tjockt plywood med fräsen, men vid närmare överläggningar kommit på att fräsens överdel komma nu ovanpå verkstycken och således blir ju fjädern som pressa verkstycket mot bordet oanvändbar. Självklart skulle jag börja peu-a-peu, med max. 3mm per pass, men det känns ändå lite pirrig. Är jag bara en stor, fet fegis eller har jag förbisett någonting??
 
Kan du inte flytta ut fjädern så att den sitter precis utanför stålet?
 
Tror inte det. Det är CMS'en, den sitter ganska nära anhället.
 
Jag har basis, där är det bara att flytta ut och spänna åt. Vet dock inte om den är exakt lika på cms. Generellt sett är detta inte ens jättekonstig fräsning. Men det är bra m respekt när man har skär som tar på ovansidan av virket. Bästa är såklart matarverk. Men som sagt, börja m att kolla om det går att flytta ut featherhoarden.
 
Ska kolla,dock är tveksam.
Nej, konstig är fräsning m. halvstavsfräs säkert inte, men jag har aldrig gjort det..och innan jag klipper naglarna med den, tänkte jag att fråga
 
Charley1968 skrev:
Ska kolla,dock är tveksam.
Nej, konstig är fräsning m. halvstavsfräs säkert inte, men jag har aldrig gjort det..och innan jag klipper naglarna med den, tänkte jag att fråga
Det gör du givetvis helt rätt i, kan lätt gå snett annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.