Jag har funderat på att också skaffa ett brandsäkert skåp men har alltid undrat över en sak.

Om mitt hus brinner ner räcker det med att skåpet klarar 120 minuter eller hur lång tid tar det för huset att brinna ner?
 
När dom gör tester som skåpen ska klara så är det ju typ 900grader eller nått i 60 eller 120 minuter. Det är ju rätt varmt, typ en låga direkt mot skåpet. Jag vet inte hur man ska relatera till en verklig situation. Man får väl täta skåpet med gummilist och dra fram en 15mm vattenledning i koppar med sprinkler som löser ut av värme:)
 
D09
Såg en annons i viivilla eller vad den heter. Brandboxar för ca 500kr och rymmer en hel del.
 
Om huset brinner ner till grunden så tar det mer än två timmar. Brukar dessutom bli en tämligen stor glödhög som kan glöda i flera dagar ibland.

En vanlig rumsbrand släcker räddningstjänsten dock enkelt. Så i det fallet borde det funka fint.
 
Redigerat:
Själv så funderar jag på något i stil med detta:
https://www.dustin.se/product/5010621912/5541-brandsakert-skap-med-usb-anslutning

Lite mindre än det du var ute efter, men ändå lite plats för både datamedia och lite fysiska dokument.

Frågan är ju om USB-funktionen skulle kunna få en att få tummen ur och faktiskt göra någonting åt sin backupsituation :)
 
Redigerat:
O
http://www.arkivexperten.se/datamed...or-dokument-och-datamedia-60-min#.VMjgPf6G8rg

Det ska greja en brand i 60min och kunna skydda både papper och datamedia...

Jag har ett liknande säkerhetsskåp, dock är det lite äldre... Tror att det var där jag köpte det... Det är framförallt skydd mot bränder.... och det var framförallt därför jag köpte det...
en det får duga åt mig även som kassaskåp... Man bör nog bulta fast det, för det väger inte så där väldans mycket...
runt 60kg...
Om det fungerar? Det vill jag inte testa :)
 
Tänk på att termen "kassaskåp" inte säger någonting och att "dokumentskåp" endast är klassade för brand. Några dokumentskåp förvillar genom att det ingår en försäkring som täcker även stöld (begränsat belopp), men deras motståndskraft mot stöldförsök är helt okänd.

Kassaskåp = samlingsbegrepp som inte säger något

Dokumentskåp = skyddar papper mot brand (papper tål ganska hög temperatur). Mediainsats krävs för att skydda datamedia.

Mediaskåp = skyddar datamedia (och naturligtvis papper) mot brand.

Säkerhetsskåp = skyddar mot stöld

Värdeskåp = skyddar mot stöld, och skyddar även papper mot brand. Mediainsats krävs för att skydda datamedia mot brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.