J
Kommer att behöva fräsa längsgående spår i regel för en speciallösning på vind mot tak. Spåret/noten ska vara ca 4 mm brett, mellan 15-20 mm djupt i ca 45 graders vinkel, är detta något som kan lösas med överhandsfräs av rimlig prisklass, typ Bosch Gröna produkter? Har försökt leta info men hittar ingen generell sådan, dvs. om det är standardfunktion för en överhandsfräs att fräsa i vinkel.
 
Jag har inte sett någon fräs där man kan tilta bottenplattan/anhållet.
Du får konstruera ett eget anhåll som du skruvar fast i/under bottenplattan.
Av t.ex. plywood lr liknande som har 45grader vinkel.
Det som då kan bli problem är att nå ut med stålet.
Eventuellt får du köpa längre stål.
 
Om jag förstått det hela rätt..Duså kommer du behöva fixa till en 45 graders bit att fästa på fräsbasen alt ämnet.

Dock kommer det bli problem med djupet, 4mm fräsar har kort skärlängd (typ max 15mm). Sen måste stålet ut ganska långt från fräsen för att nå ner genom din 45 graders bit, tippar på att hylsförlängare kommer behövas.

Låter som en solklar uppgift för en bordsåg, alternativt cirkelsåg eller sänksåg.
 
Du skulle kunna använda sänk- eller cirkelsåg med kil istället för fräs.
 
Superenkelt med en bordssåg som sagt. Krångligt med fräsen.
 
Det kan eventuellt bli jobbigt att ta ned takstolen till bordssågen!
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Domino-fräs om man inte kommer åt?
 
Vad har kex-maskin för snitbred?
 
4mm. Kexmaskin är nog det bästa om arbetet måste utföras på plats. Dock fräser den inte 20mm djupt, tror de största kexen är ca 20-25mm breda = 10-12.5mm djup.
 
Kan du posta en bild på hur du vill att det färdiga resultatet ska se ut, i genomskärning?
 
Bosch GKF 600 har en bas som kan vinklas, dock krävs ett ganska långt stål för att få det djup du vill ha. Tror det kan bli svårt att hitta ett sådant stål...

BoschAngle.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festool Domino är ett alternativ som någon sade men det är ju inte så billigt direkt om du inte kan låna eller hyra en förstås.
 
Redigerat:
Handcirkelsåg
 
Jag förstår inte hur en Domino skulle kunna vara ett alternativ. Till skillnad från en kexfräs är ju inget vidare att köra en domino i sidled under drift. I så fall måste man ju dutta ett stort antal hål längs det tänkta spåret. Ett annat problem är ju att den 4mm dominokuttern endast är 11mm lång:

https://www.festool.se/Produkter/Ac...=Fraesverktyg-foer-DOMINO-D-4-NL-11-HW-DF-500

Jag gillar Dominon, men i det här fallet skulle jag skarpt rekommendera en sänksåg. Givetvis även den med gröna detaljer :)
 
Tycker också att cirkel-eller sänksåg skulle vara den bästa alternativen. Men om det inte finns någon möjlighet att använda den?
 
Vad är det du vill åstadkomma? Det kanske går att lösa på något enklare sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.