Hej,

Vi håller på att renovera entrén och rörmokaren var här idag. Han plomberade några gamla tappvatten-rör, tog bort ett element och drog därifrån förberedande rör för golvvärme.

Nu några timmar efter han åkt är det iskallt på golvet i badrummet. Vi har vattenburen golvvärme där.

Vad kan ha hänt? Glömt slå på något? Luft i systemet? Mig veterligen var de aldrig ens in i badrummet.
 
Kan hända att golvvärmeslingan ligger i serie med borttagna radiatorn. Då är det ett rör som behövs för att förbinda dessa 2 rören (inte pluggar) om det är ettrörssystem.
 
Atom skrev:
Kan hända att golvvärmeslingan ligger i serie med borttagna radiatorn. Då är det ett rör som behövs för att förbinda dessa 2 rören (inte pluggar) om det är ettrörssystem.
Nu har golvvärmen börjat komma igång igen, skumt.

Hur vet jag om de ligger i serie? Övriga element både "före" och "efter" det borttagna elementet funkar som vanligt.
 
Eftersom andra element fungerar, är det inte seriekopplat. I övrigt har jag ingen aning vad orsaken kan vara att värmen kom igång ...
 
Hoppar det igång av sig självt var det troligen luft i rören.
 
I äldre hus så brukar golvvärmen ligga i serie med elementet i rummet. har man öppnat systemet så kommer luft in och då kan det ta tid innan det börjar flöda igen. Ibland kan man behöva fylla på lite vatten i elementslingorna. Annars kan man få dålig värme eller irriterande ljud.
 
Tack för svaren! Värmen är igång igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.