Håller på och gör om gillestugan hemma. Gör det mesta själv men elen överlåter jag till de som kan det. Har inte anlitat hantverkare förut så jag har dålig uppfattning om vad som är rimligt pris.
NI somhar koll kanske kan kasta ett öga och säga om det är vettigt?!

Det som gjordes var att koppla all el i gillestugan, kontakter på 6 ställen, lysknappar, ledspotar i två fönster, monterade lysrör, 3 lampor och drog el till dessa i tvättstuga. Tog bort all el från gamla oljepannan och satte upp kontakt. Just det, han bytte en kontaktor i värmepumpen med som han hörde va dålig när han va där. En dag höll han på i alla fall och sen hade han lärlingen med sig halva dagen typ.

Bifogar fakturan så ni kan se vad han tagit för prylarna. Vettigt eller inte vad säger ni?
faktura.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker absolut det ser vettigt ut. Inga konstigheter med antal timmar utan det stämmer med din uppfattning. Billig transport.

Materialet kan man alltid diskutera om man fått rätt pris eller inte. Men det är ju så lite i vilket fall. Verkar vara en helt ok elektriker enligt mig!
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Definitivt rimligt för en dags arbete tycker jag.
Vad tycker du själv? Tyckte du det va dyrt eller du blev förvånad för att det va billigt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Whallis skrev:
han bytte en kontaktor i värmepumpen med som han hörde va dålig när han va där.
Bara det där är skäl nog att vårda den elektrikern ömt. F. ö. en utmärkt faktura, föredömligt specad, och rimliga priser.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Tycker den ser helt OK ut.
 
Va bra då, tack för era åsikter. Kändes som en "bra" och korrekt faktura men det är alltid intressant att få höra andra tankar och fungeringar.
 
Mikael_L
Jag tycker också den ser bra ut.
Jag tyckte det hanns med mycket på de där timmarna, det verkar som att lärlingen var till nytta, inte till besvär.

Han har lagt på lite på materialet jämfört med sin inköpskostnad. Men inte på något vis uppseendeväckande mycket påslag, snarast ganska lite på många saker. Det är rimligt med ett visst påslag, ty det är inte gratis att hantera material.

Jag själv skulle nog varit riktig glad över den elektrikern och fakturan.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag tycker också den ser bra ut.
Jag tyckte det hanns med mycket på de där timmarna, det verkar som att lärlingen var till nytta, inte till besvär.

Han har lagt på lite på materialet jämfört med sin inköpskostnad. Men inte på något vis uppseendeväckande mycket påslag, snarast ganska lite på många saker. Det är rimligt med ett visst påslag, ty det är inte gratis att hantera material.

Jag själv skulle nog varit riktig glad över den elektrikern och fakturan.
Jag, och säkert TS också, anser nog att det är rimligt att man lägger på lite på materialet, dels för att ingen av oss har kunskapen om vad som behövs, men även för att det skulle ta enormt med tid för att lära sig vilka grejor man ska ha och sen sitta och leta upp allt på nätet o jämföra priser, och egentligen, vad hade man tjänad på det? 500-1000 kr, för en veckas jobb?
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja men så kostar det faktiskt i reda pengar också att hantera material.
Kanske inte fullt så mycket som vissa försöker påstå, men ändå.

Dels uppstår det alltid en viss mängd "materialläckage". Det glöms t.ex. att faktureras (detta är lättare hänt om man hela tiden har bilen full med diverse, än om man köper för exakt varje projekt vid varje tillfälle), men framförallt är det kassation, det är brytare och uttag och kabel som blir nött och fult i bilen eller går sönder när man lastar in saker.

Det är även lite kapitalbindningskostnader, och det är också den rena arbetstiden för att greja, och städa och sortera bland allt som elektrikern har med sig.

Allt detta jag skriver är alltså ingen ursäkt för avarterna att lägga på långt över 100% på det riktiga priset (stött av en ohelig allians med grossisternas fejkade prislistor). Men om en elektriker lägger på 20% eller kanske t.om 50% så tycker jag inte att det är speciellt svårt att acceptera.

Men självklart får ju var och en köra vilken affärsmodell dom vill, enda gången jag blir på riktigt upprörd på riktigt är när någon rent luras och har sig.
Att en kund blir lovad bra priser, "du ska få en bra rabatt av mig, hela 15% på grossistnetto-prislistan."
Det är ingen rabatt, utan ett uppskörtande utan dess like, men kunden blir lurad av orden "du ska få en bra rabatt av mig..."


Men denna i tråden visade faktura är helt OK.
Med den insyn jag har i priser så är det verkligen inga våldsamma påslag någonstans.
Doslock för 12:-, tja det är verkligen inte mycket elektrikern tjänar där, knappt så det gav timpenning för tiden att skriva den raden på fakturen. :)
 
Ser mycket bra ut tycker jag också.
T.ex så tar Jula 199:- inklusive moms för ett 4-vägs uttag av välkänt fabrikat och du har fått betala ca 156:- inkl. moms.
Föredömligt bra specad faktura och rimlig tid.
 
Hemmakatten
Även jag tycker det är en ok faktura. Så där brukar fakturorna från vår elektriker vara specade.
 
kontaktor på 5,5kw för 130:- måste vara billigt....
 
S
Tyckte allting var stört billigt, jobbar som elektriker själv på en ganska stor firma och inte ens med personalrabatten får jag sådär billiga vägguttag :)

Vet du vilket fabrikat och modell det är?
 
Priserna är exkl moms. 2-vägs vägguttag kostar tex 132,50 kr.
Får du inte ett uttag för dom pengarna hos grossisten så fuck personalrabatten och gå till en vanlig butik och handla.
 
S
136 fick jag ge för mitt senaste 2V VU utpl Eljo Trend. Nackdelen med att jobba på ett så stort företag är att man inte har en aning om vad något kostar, vi har en heltidsförrådare som beställer allt åt oss så jag visste inte ens vad ett vägguttag kostade efter 5 år som elektriker. Nu när jag har hus har jag mer koll dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.