Hej!

Håller på med en tillbyggnad och det börjar bli dags att bestämma sig vart TV/soffa skall stå. Men det är inte lätt att föreställa sig hur det kommer bli, hoppas därför på förslag och ideér från er!
Tillbyggnaden består av badrum och vardagsrum/allrum och vi vill gärna ha lite öppnare planlösning här eftersom övriga huset är ganska "kuperat".

Alla diverse tv boxar ska gömmas i något skåp eller liknande bakom TV eller soffan, alltså ingen TV-bänk.

Har ritat de enda vettiga alternativen vi kan komma på, vilket tycker ni är bäst? Eller är det någon som har en helt annan lösning?

Alternativ 1 (Tv vägg från golv till tak som delar av rummet lite)
alternativ1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alternativ 2 (Pelare från golv till tak med kabeldragning för TVn innuti)
alternativ2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alternativ 3 (Samma som alternativ 1 fast lite mer öppet, TV väggen är fristående mitt i rummet)
alternativ3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Varför har ni låst fast er med soffplaceringen i just det hörnet, och varför måste soffan stå i ett hörn?
Annars finns det takfästen som är nedfällbara.
 
Ja jag vet, men från början hade vi bestämt oss för alternativ 3 men nu börjar vi tveka...

Ska kolla på takfästen, tack för tipset!
 
Ska ni ha surroundljud? Kan vara bra att tänka på var bakre högtalarna ska ta vägen isf.

Jag tycker det ser ut som att ni har ett jättefint bygge på gång, men jag tycker inte det verkar vara ett bra rum för TV-tittande. Det är ljusinsläpp från nästan alla håll, vilket är en nackdel i TV-sammanhang.

Om det alls går så hade jag haft TV i ett annat rum (vi har det i källaren) och inrett en trevlig social yta i utbyggnaden istället.

Om det måste vara TV i just det rummet så hade jag kört på alternativ 1 och gjort väggen så bred som möjligt (med hänsyn till öppenhet osv).
 
Matti_75 skrev:
Varför har ni låst fast er med soffplaceringen i just det hörnet, och varför måste soffan stå i ett hörn?
Annars finns det takfästen som är nedfällbara.
Angående hörnet så har jag funderat på andra placeringar också men inte fastnat för någon. Denna skulle kanske funka, men jag är tveksam om det är så trevligt med en stor altandörr bakom ryggen?
alternativ4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ungefär så här blir det utifrån:
3dvy_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska ni ha det stora utrymmet mellan vardagsrumsdelen och badrummet till?

Alternativet med en fristående TV-vägg är rätt tilltalande, så har vi det. I ert fall skulle man då ha en platsbyggd garderob bakom TV-väggen, hål i väggen bakom TV för genomföring av el och antenn, och rejält hål nedtill med rökfärgade glasluckor för övriga apparater. Apparaternas baksidor når man i den platsbyggda garderoben som dessutom rymmer en massa andra tillbehör.

Det blir snyggast om du centrerar väggen så att det blir lika stor passage på båda sidorna. vår vägg är exakt 180 cm bred, hålet längst ner är bara ett hål och vi har en Bestå TV-bänk framför, 180 cm bred.

Vi har ingen garderob bakom, då det är snedtak. Bifogar bild på stommen, som behöver vara planerad i förväg för att hålla för en TV på upp till tex 70 kilo:
TV-väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stefancrs skrev:
Ska ni ha surroundljud? Kan vara bra att tänka på var bakre högtalarna ska ta vägen isf.

Jag tycker det ser ut som att ni har ett jättefint bygge på gång, men jag tycker inte det verkar vara ett bra rum för TV-tittande. Det är ljusinsläpp från nästan alla håll, vilket är en nackdel i TV-sammanhang.

Om det alls går så hade jag haft TV i ett annat rum (vi har det i källaren) och inrett en trevlig social yta i utbyggnaden istället.

Om det måste vara TV i just det rummet så hade jag kört på alternativ 1 och gjort väggen så bred som möjligt (med hänsyn till öppenhet osv).
Tack!
Ja surround blir det nog någon gång, lite trist med väggen precis bakom soffan ja. Men vi har ändå småbarn så det går ändå aldrig att utnyttja fullt ut... Man kanske kan bygga in i väggen..?

Just nu är tv-rummet i det stora sovrummet i den gamla delen av huset. Men vi behöver ett extra sovrum och större badrum därav tillbyggnaden. Och vi är 5st i familjen så vi vill gärna ha lite större yta att "hänga" på.

Ja frågan är om man dela upp rummet mer i två eller om man låta det vara mer ihop...

Vi tänkte även satsa på ordentlig mörkläggning i fönstrarna som når TVn.
 
De bakre högtalarna kan i "värsta" fall takmonteras (infällda eller ej), men ni måste också tänka på hur hela kittet är arrangerat. Om TV'n är placerat långt åt vänster, så att säga, så blir det svårt att få till det bra. Därför kan det vara bra att göra den väggen så stor som möjligt, så att ni kan få TV'n placerad mitt för soffgruppen, ha plats för eventuella högtalare etc.

Om ni tänkt köpa inbyggnadshögtalare så tycker jag ni ska ta er en titt på monoprice grejer, oerhört prisvärt :)
 
Anna_H skrev:
Vad ska ni ha det stora utrymmet mellan vardagsrumsdelen och badrummet till?

Alternativet med en fristående TV-vägg är rätt tilltalande, så har vi det. I ert fall skulle man då ha en platsbyggd garderob bakom TV-väggen, hål i väggen bakom TV för genomföring av el och antenn, och rejält hål nedtill med rökfärgade glasluckor för övriga apparater. Apparaternas baksidor når man i den platsbyggda garderoben som dessutom rymmer en massa andra tillbehör.

Det blir snyggast om du centrerar väggen så att det blir lika stor passage på båda sidorna. vår vägg är exakt 180 cm bred, hålet längst ner är bara ett hål och vi har en Bestå TV-bänk framför, 180 cm bred.

Vi har ingen garderob bakom, då det är snedtak. Bifogar bild på stommen, som behöver vara planerad i förväg för att hålla för en TV på upp till tex 70 kilo:
Snyggt! Det är precis något sånt vi funderar på. Att ha el/nätverk/hdmi osv. draget i väggen, sen alla prylar i ett skåp bakom väggen. Har du någon bild på den färdiga väggen?

Utrymmet bredvid hade vi tänkt ha förvaring mot badrummsväggen och även ytor/skrivbord där barnen kan sitta och pyssla eller som man kan ha en dator på.

Ritade upp det i 3d:
11_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



33_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
De bakre högtalarna kan i "värsta" fall takmonteras (infällda eller ej), men ni måste också tänka på hur hela kittet är arrangerat. Om TV'n är placerat långt åt vänster, så att säga, så blir det svårt att få till det bra. Därför kan det vara bra att göra den väggen så stor som möjligt, så att ni kan få TV'n placerad mitt för soffgruppen, ha plats för eventuella högtalare etc.

Om ni tänkt köpa inbyggnadshögtalare så tycker jag ni ska ta er en titt på monoprice grejer, oerhört prisvärt :)
Ska kolla på högtalarna. Men blir det bra att ha surroundhögtalare i tak då?

Ja kanske ska väggen vara bredare om den ska stå mot ytterväggen. Det här kan funka, men då blir det mer som två rum, på gott och ont:

11_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en bild. TV:n är 60 tum.

TV-väggen2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ritar allt väggen lite för tunn om den ska hålla för TV och dessutom innehålla kablaget.
Skåpet du ritat in är också väldigt litet, men ni kanske inte är sådana teknikfreaks som vi. Det står nästan lika mycket prylar fritt bakom väggen som det står synligt framför, så jag tror mer på min idé med en garderob av något slag.

Tänk också på att fjärrkontrollerna går med IR, så de måste ha fritt ljus, framsidan kan därmen inte vara så "ren" som du ritat den. Ett rejält hål under TV:n med rökfärgat glas i (gärna luckor för CD-spelare och sådant) är nog det mest diskreta du han ha.
 
Rummet känns överhuvudtaget inte mindre än förut efter att vi satte upp denna vägg, tack vare att det är ca 1,5 meter fri passage på båda sidor.
 
  • Gilla
geck0 och 1 till
  • Laddar…
geck0 skrev:
Ska kolla på högtalarna. Men blir det bra att ha surroundhögtalare i tak då?

Ja kanske ska väggen vara bredare om den ska stå mot ytterväggen. Det här kan funka, men då blir det mer som två rum, på gott och ont:

[bild]
Bra och bra, i värsta fall som sagt. Det är en kompromiss. :)

Det är heller inte bra om de är väldigt nära soffryggen, för då kommer de som sitter nära en högtalare få helt absurd ljudbild, då är nog takmontering att föredra istället.

Din skiss ser rätt bra ut men du vill nog ha lite vägg till övers på bägge sidor om TV'n. Vad är nackdelen med att det blir två rum egentligen? (Jag är ingen förespråkare av öppna planlösningar, de är svårmöblerade)
 
  • Gilla
geck0
  • Laddar…
Hur högt upp på väggen vill du ha TVn? Gillar man att ha den lite lägre så kan en halvhög "mur" fungera bra.
 
Anna_H skrev:
Hittade en bild. TV:n är 60 tum.

Du ritar allt väggen lite för tunn om den ska hålla för TV och dessutom innehålla kablaget.
Skåpet du ritat in är också väldigt litet, men ni kanske inte är sådana teknikfreaks som vi. Det står nästan lika mycket prylar fritt bakom väggen som det står synligt framför, så jag tror mer på min idé med en garderob av något slag.

Tänk också på att fjärrkontrollerna går med IR, så de måste ha fritt ljus, framsidan kan därmen inte vara så "ren" som du ritat den. Ett rejält hål under TV:n med rökfärgat glas i (gärna luckor för CD-spelare och sådant) är nog det mest diskreta du han ha.
Ser bra ut, passar ju särskilt bra när det är snedtak bakom också. I vårt nuvarande lösning har jag borrat hål i väggen bakom TVn och har all teknik i en garderob bakom väggen. Sedan har jag ett IR förlängare som skickar in IR signalen i garderoben. Det är lite så jag har tänkt även i det nya vardagsrummet. Men glasluckar hade varit snyggt och praktiskt, då hade man kunnat komma åt dvd läsare/displayer och sånt också.

20150124_175831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.