Nyfniken skrev:
Det beror helt på selen. Man gör fallskärmshopp som är betydligt längre än så.
Självklart.
Det finns selar som är gjorda för att hänga i hela dagarna.
Men en vanlig fallsele är det inte.
 
Köpte ett kit på jula idag för 1900 kr frågan är om det är dumsnålt... om man ska kosta på kläytringsutrustning istället. sen har ci en klättervägg 100 från huset så man kanske kan öva lite innan:D
 
D09
Glöm inte att komplettera med 2 st sidoöglor som du kan släppa ut. ( typ rep med ögla nertill som du kan stå i och avbelasta fallselen) och en grym olycksfallsförsäkring ifall ifall ;)
 
Kapten_Haddock skrev:
Köpte ett kit på jula idag för 1900 kr frågan är om det är dumsnålt... om man ska kosta på kläytringsutrustning istället. sen har ci en klättervägg 100 från huset så man kanske kan öva lite innan:D
Det är ett fallskydd och inget du kan använda för att sitta och jobba ifrån som du ville enligt första inlägget. Precis som man redan skrivit så kommer ett sådant skydd att strama åt i ljumskarna.

Vill du kunna hänga i det skall du absolut bege dig till en affär som säljer klätterutrustning istället. Använder själv sådan utrustning för jobb i masten på båten ofta och de är gjorda för att kunna sitta i längre stunder. Man ska dock se till att köpa både ovandel och underdel, ovandelen (selen på överkroppen) hindrar dig från att åka ur ifall du hamnar upp och ner vid fallet.

Det är av någon anledning mycket billigare att handla i princip samma sele hos klätterfirmorna jämfört med segel/båt tillbehörsaffärer. Och så är utbudet mycket större där så att man kan prova ut en som passar ens kropp.

Själv litar jag aldrig på kabinhakar etc utan knopar fast linan i selen istället och har fall (linor) som garanterad bär mig tiofallt. Se till att ha friska linor och ev slitskydd om dom ligger över kanter.
 
Då får jag helt enkelt returnera jula grejorna och köpa på klätteraffären vilken det nu är:)

MVH/
 
Tänk också på att ha repet sträckt hela tiden. I klättersammanhang pratar man om fallfaktor. Klätterrep är elastiska och det är det somed gör att man kan klara rätt höga fall. Säg att jag faller 2 m och har 10 m rep som sträcks, då blir fallfaktorn 2:10. En rätt liten belastning på sele och kropp. Om jag däremot har ett rep som är 1 m långt och som sitter fast och jag är 1 m ovanför fästpunkten och faller, då blir fallfaktorn 2:1, ett fall på 2 m ska tas upp av 1 m rep. Det är en hårdare belastning på kropp och sele.
Vissa klätterrep är statiska, dvs de töjer dig inte och används t ex vid firning då man inte vill att repet ska töja sig. Dessa rep ska inte användas vid klättring då man kan riskera fall eftersom de inte kan sträckas och dämpa fallet. En klätterbutik kan hjälpa dig hitta rätt grejer och förklara detta mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Som aktiv klättrare vill jag passa på att vara lite tråkig och varna lite för idén om att det bara är att köpa lite klättergrejor och köra på. Finns mycket som kan gå fel om man inte känner utrustning och teknik väl. Bäst vore om du i alla fall kunde få hjälp av någon erfaren att välja utrustning, rigga den på ditt bygge och visa hur du ska annvända den. Pinna bort till klubben du bor granne med och hör om någon vill hjälpa dig. Klättrare tycker att sådant är kul och om inte annat så kan du ju prova på att klättra, kanske blir du biten :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har faktiskt klättrat en del när jag gick gymnasiet men nu för tiden skiter man nästan på sig när man går upp för en trappa..
Så jag ser detta som en lite utmaning då man ju faktiskt back in the days var immun mot höjder..
Jag ska nog som du säger kanske surra med klubben o se vad dom säger.

MVH/

Bernieberg skrev:
Som aktiv klättrare vill jag passa på att vara lite tråkig och varna lite för idén om att det bara är att köpa lite klättergrejor och köra på. Finns mycket som kan gå fel om man inte känner utrustning och teknik väl. Bäst vore om du i alla fall kunde få hjälp av någon erfaren att välja utrustning, rigga den på ditt bygge och visa hur du ska annvända den. Pinna bort till klubben du bor granne med och hör om någon vill hjälpa dig. Klättrare tycker att sådant är kul och om inte annat så kan du ju prova på att klättra, kanske blir du biten :)
 
Kapten_Haddock skrev:
Har faktiskt klättrat en del när jag gick gymnasiet men nu för tiden skiter man nästan på sig när man går upp för en trappa..
Så jag ser detta som en lite utmaning då man ju faktiskt back in the days var immun mot höjder..
Jag ska nog som du säger kanske surra med klubben o se vad dom säger.

MVH/
Så länge du skiter på dig på väg upp för trappan kommer det att gå fint, då har du en vettig inställning för att genomföra det på ett bra sätt :). Själv flödar handsvetten bara jag kikar över räcket på en balkong på andra våningen men när jag har klätterselen på och själv har riggat allt i systemet brukar jag vara kolugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.