Hej,
Håller på med ett badrumsprojekt i övervåningen. Jag måste göra takgenomföringar för avlopssavluftning, avluftning från expansionskäret som hör till värmesystemet samt frånluftsventilation. Helst vill man ju unvika att göra hål i taket, med risk för framtida problem med läckage. Måste man ändå göra hål i taket så kan man ju minimera antalet genomföringar i alla fall...
Kan man dra alla dessa rör ut i samma plåthuv, eller finns det risk att avloppslukt tränger in genom frånluftventilationen? Man kunde tänka sig att vinden trycker in luft bavägen genom ventilationen.
Om det inte finns risk för detta, skulle man då kunna koppla ihop avloppsavluftningen med frånluftsventilationen under taket och bara dra upp ett rör genom taket?
Finns det färdiga plåthuvar för detta ändåmål eller är det plåtslagare man få vända sig till? Min plåtslagare är dyrast i världen så vill helst slippa anlita honom.
 
Jag skulle köra med en genomföring för varje ändamål, det finns färdiga paket för var och ett av ändamålen, http://benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/

Vi bytte tak för några somrar sedan, då blev det tre genomföringar, en avloppsluftare, en ventilationshuv för imkanalen (köksfläkten) och en för skorstenen. Skorstenen hade en plåtsarg som monterades innan pappen lades. Till avloppsluftningen och ventkåpan följde det med "gummiring" och plåtring som monteras ovanpå pappen som gör att det blir tätt.
 
Ja det kanske bäst att använda separata genomföringar?
Jag funderade också på om expansionskärlets expansion kunde kopplas till avloppsavluftningen. Kärlet är till en vedpanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.