Funderar på att installera vattentoalett i fritidshuset. Fritidshuset kallställer vi varje höst och det funkar bra.
Men skulle vilja höra från Er som kallställer vattentoaletten. Hur gör ni? Man vill ju ha det så enkelt som möjligt.
Finns det någon toalettstol som är särskilt lätt att kallställa? Det gäller ju närmast vattentanken och spolmekanismen.
 
Stänga av vattnet, spola. häll lite T-röd i tanken och vattenlåset. Så gör vi alla år och det funkar kalas!
 
Eller glykol. Det fungerade bra för mig
 
Korvgubbe
Glykol är ju inte tillåtet att sprida i naturen, så det kanske inte är jättesmart att hälla det i avloppet...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns två sorters glykol, etylenglykol är giftigt även i små mängder och propylenglykol som är godkänd som livsmedeltillsats.
 
Funkar med spolarvätska för bilar också. Det får spridas i naturen.
 
Eller om det finns slattar kvar från sommarvistelsen, men det är ju också en prisfråga ;)

Annars någon form av sprit eller miljövänlig glykol.
 
gusvo085 skrev:
Stänga av vattnet, spola. häll lite T-röd i tanken och vattenlåset. Så gör vi alla år och det funkar kalas!
Är det så enkelt? Vad bra i så fall.
När det gäller duschblandaren så måste ju den demonteras för det står vatten kvar i den. Trodde att det var något liknade i den flottörstyrda påfyllningsventilen!

Tack för alla svar.
 
Borde räcka med att öppna en lågpunkt och samtliga kranar. saker fryser sönder bara om isen inte har någonstans att ta vägen. Känner man sig osäker kan man blåsa lite med tryckluft för att få ur det sista.
 
Själv stänger jag vattnet, spolar å sen tjongar jag ut stående vattnet med toaborste :).
 
Plutus skrev:
Borde räcka med att öppna en lågpunkt och samtliga kranar. saker fryser sönder bara om isen inte har någonstans att ta vägen. Känner man sig osäker kan man blåsa lite med tryckluft för att få ur det sista.
Nej, det kan finnas backventiler och då måste de tas bort och tömmas. gäller bl.a. vissa blandare som ts nämner inledningsvis.
 
Harald Boye skrev:
Själv stänger jag vattnet, spolar å sen tjongar jag ut stående vattnet med toaborste :).
Utan vattenlås riskerar man att få in avloppslukt, men visst kan man prova för att se vad som händer.
 
Vilka duschblandare kan man låta bli att demontera och förvara i uppvärmt förråd? Är det bara de som har kranar?
 
Kurtivan skrev:
Vilka duschblandare kan man låta bli att demontera och förvara i uppvärmt förråd? Är det bara de som har kranar?
Japp, utgå från att det bara är sådana med kranar och utan termostater som kan tömmas utan att de tas bort och klarar kallställning.
Men man behöver ju inte förvara dem i uppvärmt förråd, man tar bort dem och tömmer ledningar, tömmer blandare genom att ta bort backventil. Passa på att rengöra filter och sedan kan du skruva tillbaka så är det klart att bara slå på vattnet när våren kommer.
 
AndersS skrev:
Utan vattenlås riskerar man att få in avloppslukt, men visst kan man prova för att se vad som händer.
I mitt fall funkar det, det står lite vatten kvar men det torkar ofta bort innan kung Bore kommer till ön i skärgårn. Fast i år vette 17 om han dyker upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.