Finns det någon som vet hur den här vita plastlisten ska monteras på denna underbara Bosch-diskmaskin. Och VAD gör man med den svarta plasten som hänger, som jag antar är någon slags av droppskydd?

Jag får fan inte till det. Så som jag trodde listen skulle sitta. Då gick det givetvis inte att öppna luckan helt.
Naturligtvis saknas just det här stycket i instruktionsboken också av någon fantastisk anledning.

Snart åker hela skiten ut genom fönstret och jag tänker börja handdiska i protest. IMG_1009.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vik in den svarta under maskinen, tror att den ska ligga mot bottenplåten. Plåtgrejorna med räfflor är fästen för plasten och de skjuts in i slitsar, och man kan därmed justera att plasten hamnar i linje med skåparnas underdelar. Jag minns inte att det var svårt att montera plasten sedan, man sköt bara upp den underifrån och skruvade fast?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
tycker att det är så jag gjort. Men då går inte luckan att öppna riktigt. Den tar i plasten liksom.
Ska testa igen.
 
Tryck in fästena lite till...
 
Svarta gummit är bara för ljudisolering.

Du kan behöva skära av lite av plasten för att det skall passa, lite beroende på hur lågt maskinen är monterad.
 
Och svarta gummit har en tendens att fastna och vecka sig. Jag vet många som skär av den efter en tid då den bara blir till irritation
 
J
Den vita plastbiten ser ut som ångskyddet, som skall sitta under bänkskivan precis ovanför luckan.
 
Ångskydd? Är det för laminatskivor? Har inga problem med vår massiva oljade skiva, och då diskar vi 3 gånger om dagen ..
 
J
Antagligen individuellt. Vissa skivor blir missfärgade när ångan kondenseras och vissa laminatskivor har en vaxad pappersfilm på undersidan som inte klara vatten i några större mängder.
 
  • Gilla
Ljungskog
  • Laddar…
Jo-han skrev:
Den vita plastbiten ser ut som ångskyddet, som skall sitta under bänkskivan precis ovanför luckan.
Nej, det är sockeln. Vi fick med 2 olika när vi köpte vår nya. Den skall ju följa skåpens sockel.
 
De där "vinkeljärnen" skall stickas in i avsedda hål bakom/genom gummiduken.
Djupstoppet går till genom att man böjer ut en av tänderna på de så det blir ett djupstopp.
Den vita fronten bör sedan skruvas fast i vinklarna, vilken man med fördel gör före man sätter dit dem (de går att dra in o ut).

Har du satt den vita sockeln åt rätt håll, dvs upp uppåt och ned nedåt?
Kanske är hålen förskjutna så att du får ett "glapp" upptill, det är i det glappet luckan på maskinen ska gå in i när man öppnar.

När man sätter träsockel så måste man såga ur den för diskmaskinens lucka, jag tror jag fick ta ca 1cm..
 
Den stora flärpen på vinkeljärnen är bara för att det ska gå trögt att skjuta/ta ur dem ur hålen.
 
J
Noseone skrev:
Nej, det är sockeln. Vi fick med 2 olika när vi köpte vår nya. Den skall ju följa skåpens sockel.
Jag med, fast mina var i plåt utan hål igenom...

Nästa gissning är isåfall att det är en skruvmall. Dvs du lägger plastbiten med vinkeln på din utsågade träsockels överkant och markerar därefter var hålen för fästjärnen/djupstoppen skall sitta. Skruvar fast och trycker dit...
 
Med alla dessa gissningar undrar jag om biten behövs?? Eller vet du vad - ring tillverkaren eller försäljaren ..
 
Jag gissar inte. Jag har monterat en likadan med en skillnad, jag använde en sockel i trä på 16cm...
Och det fanns med i moteringsanvisningen, samt att dessa finns online...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.