Är det någon som vet något om Cheapys laminatgolv? Jag såg i senaste reklambladet att de säljer det för 39.95 kvadraten och ringde för att kolla vad det var för ett golv men killen i affären visste inte så mycket om det. Han sa att det hade klassificering 31 och det verkar vara samma som IKEA:s Tundra. Vi har ett Tundragolv men det är gammalt så jag tror att även de golven blivit sämre(?) än de varit. Annars har vårt tundragolv varit kanonbra.

Vi hade tänkt att lägga golvet i en hall så det är ju en del slitage.
 
Hur mycket sparar du på att lägga budgetgolv jämfört med att köpa ett "kvalitetsgolv"?
 
Min fråga är just vad som skiljer Cheapys golv från ett "kvalitetsgolv" och vilka golv som är att räknas som kvalitetsgolv.

IKEA:s golv, är de kvalitetsgolv? Eller är det Pergo och Tarkett som är kvalitetsgolv?
 
Kunigunda skrev:
Min fråga är just vad som skiljer Cheapys golv från ett "kvalitetsgolv" och vilka golv som är att räknas som kvalitetsgolv.

IKEA:s golv, är de kvalitetsgolv? Eller är det Pergo och Tarkett som är kvalitetsgolv?
En parameter som jag numera tar med i beräkningen för att avgöra om det är ett kvalitetsgolv eller ej är hur lätt det är att sammanfoga laminatskivorna vid läggningen.
Varianterna där man måste banka ihop kortsidorna är svårjobbade.
 
Kunigunda skrev:
Min fråga är just vad som skiljer Cheapys golv från ett "kvalitetsgolv" och vilka golv som är att räknas som kvalitetsgolv.

IKEA:s golv, är de kvalitetsgolv? Eller är det Pergo och Tarkett som är kvalitetsgolv?
Svårt att veta som konsument eftersom man inte har möjlighet att prova alla och göra sig en objektiv bild och hur de är. Men generellt kan man nog säga att kvalitetsgolv inte hittas i de billigare segmenten och kommer från kända välrenomerade företag typ. tarket och pergo ja. Ikeas golv verkar vara ok kvalite (finns sämre och bättre)men att säga att det är ett kvalitetsgolv är nog att ta i. De gamla ikeagolven gjordes i pergos fabrik.
 
Tack för svaren. Det verkar inte finnas någon som provat Cheapys golv men vi får se om vi chansar eller ej.
 
Har provat Cheapys laminatgolv, tycker att det är helt OK. Lätt att lägga och resultatet blev mycket bra.
 
Det finns en anledning till att inte yrkesfolk lägger denna typ av golv, ex garantier och kunder som är nöjda över tiden samt tid och resultat för installation......
 
För att spekulera vidare så har jag ALDRIG stött på en byggare eller fastighetsbolag, hur snåla dom än är, som ens antytt att jag skall lägga ett "lågpris" golv till dom....
Däremot vill dom ofta ha Pergo etc till samma pris, men det är en annan femma....

Varför inte´kan man fråga sig, handlar förmodligen om ekonomi......
 
Snailman
Skulle jag anlita någon för att lägga golv så skulle jag ju inte ta det billigaste golvet, men om jag gör jobbet själv, säg i ett sovrum på 10kvadrat, så går billigaste golvet från byggmax på 500kr men ett med högra kvaltet säg 2500kr om vi säger att man får betala 2500kr för jobbet (ingen aning om realistiskt) så skulle man i fallet med det billiga golvet betala 17% för golvet men i det dyrare fallet 50% för själva golvet.

skulle det billiga golvet behöva bytas ut snabbare än det dyrare (troligt) så skulle ju arbetskostnaden snabbt äta upp den billigare kostanden för det billiga golvet.

Men om jag gör jobbet själv så kan det ju vara vettigare att ta det billiga golvet, det kan jag ju då byta ut mycket oftare ( 10ggr under samma tid och kostnad som för 1 dyrt färdiglagt golv)

Detta är ju om jag värderar min tid till 0kr
 
Jag har cheapys laminatgolv i stort sett hela huset. Detta har legat inne nu i 1,5 år och jag börjar nu att byta ut det pga den dåliga kvalitén. För mig var det en nödlösning att lägga in det då det var fruktansvärda gamla plast mattor här inne, men jag skulle aldrig lägga det igen.
 
Om det står typ 10, 15 eller 25 års slitagegaranti. Kan man då räkna att det är ett kvalitetsgolv?
 
problemet är nog att om du väl skulle komma tillbaka med golvet om 20 år så har du inget kvitto kvar (färgen försvinner) och butiken existerar inte längre!
Nu har jag lagt ner alla billiga laminat golv och sattsar på massiva furu golv och riktigt parkett.

Man får vad man betalar för.
 
caradan skrev:
problemet är nog att om du väl skulle komma tillbaka med golvet om 20 år så har du inget kvitto kvar (färgen försvinner) och butiken existerar inte längre!
Nu har jag lagt ner alla billiga laminat golv och sattsar på massiva furu golv och riktigt parkett.

Man får vad man betalar för.
Var en generell fråga då jag satt och tittade i senaste COOP's reklamblad. Vet inte om det stod tillverkare men det stod slitagegaranti 25 år på ekparket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.