Hej!

Nu har tiden kommit och jag har börjat jaga in offert för ett takbyte.

Jag vill mao byta hela taket då taket är gammalt och förra ägaren har inte gjort något gällande tak förutom att byta takpannor. Jag vill byta ut hela träkonstruktionen, läkt, underlag, bärläkt. ströläckt nock, vindskivor till nya stup och hängrännor.Tegel eller betong.


Ska ställa en enkel fråga och hoppas att någon kan hjälpa mig:

Vad ska man tänka på? :)

Vilka delar består ett tak av ? Jag har ett vanligt sadeltak på ca 120-140 kvm.

Huset befinner sig i Göteborg!


Vad ska man ha för material, som underlag. Ska det vara tegel eller betongpanna? Vilken är bättre?
Vindskiva av plåt eller av aluminium?

Tacksam om någon bytt sitt tak i Göteborg under 2014 och vill dela med sig vad det kostade.

Tacksam för hjälp!

MVH

Malisan
 
Betong är vanligast idag. Mycket billigare. Vilket som är bäst/finast finns det oändliga diskussioner om.

Vindskiva av aluminium har jag inte ens hört att det används men plåt är vanligast.

Jag bytte det du nämnt och även lite råspont som var skadat och det kostade 240.000:- utan ROT. Detta var cirka 300 kvm. Dock hjälpte jag till under två veckor också. Cirka 150.000:- var arbetskostnad.
 
Bytte tak i somras, papp, läkt, vindskivor, plåt, även plåten runt och steg till skorstenen, 120 kvm lertegel, ej rännor/stuprör.

Materialet gick på 50" ink kranbil för att få upp teglet på taket, jobbet 30" efter ROT.

Före fick jag uppgift på ca 60 timmars jobb, det blev 64 timmar, killarna la ner mycket tid på att få taket 100% rakt, innan var det lite vågigt.

Jag var tvingad att köpa tegel, då betong är mycket tyngre, tror jag räknade att det totalt skulle bli 3 ton extra, mina takstolar skulle inte tåla det. Tegel kostar runt 15 kr st, betong går att få för halva priset, men det är skillnad på kvalité.

Jag renoverade ett hus i början på 90 talet, la på svarta Zanda betongpannor, dom är fortfarande lika svarta o fina med slät yta, grannen byggde samtidigt ett nytt hus med Jönåker svarta betong, dom var gråa med en grov grusig yta efter 10 år.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Jag var tvingad att köpa tegel, då betong är mycket tyngre, tror jag räknade att det totalt skulle bli 3 ton extra, mina takstolar skulle inte tåla det.
Det skiljer drygt 3 kg/m2 så du lär ha ett väldigt stort tak för att det ska bli 3 ton.
 
Stefan N skrev:
Det skiljer drygt 3 kg/m2 så du lär ha ett väldigt stort tak för att det ska bli 3 ton.
Lite väl optimistiskt eller så har du hittat ett par tunga lertegel. Cirka 6,5 kg skiljer det per kvm. Vilket ger 780 kg på hela taket. Visst ändå långt ifrån 3 ton.
 
Räknar man på Monier så är det så här.
Tegel: 2,7 kg styck och 11/m2= 29,7 kg
Betong: 3,8 kg styck och 8,9/m2= 33,8 kg
 
Lätta betongpannor, benders väger mer än 4. Trodde inte det skiljde så mycket på olika tillverkare.
 
Någon som kan ge mig lite info vilket som är bättre, betongpannor eller tegelpannor.
Ska man ha tegelpannor eller betong. Hört att vissa haft problem med betonpannor där dom bleknat eller där det kommit mycket mossa. Vissa har inte haft dessa problem överhuvudtaget. Ska dom vara lackerade?
Vilket märke är bäst? Benders, Moniers

Vilken Underlagspapp är bäst? Märke?

Håller plåt längre än trä om man ska ha plåtskivor (vind)

Tvekar vad jag ska ta som vindskivor m.m. Hört att det finns i aluminium också. Är ingen större prisskillnad. Tror det låg på 25kr mer för aluminium för meter.Vad kan man klä av taket i aluminium eller plåt om man har pannor? VIlka delar?

Ska man ha hängrännor i plast eller plåt?

Tacksam för all hjälp innan jag tackar ja till en offert :)

MVH

//Malisan
 
Redigerat:
Betongpannor ligger tätare än tegelpannor, vilket jag tycker är bättre, Benders palema candor är behandlad på ett sätt som gör det svårt för mossa att växa.

Lertegel är helt klart snyggast, vilket av märkena som är bäst är nog upp till var och en att avgöra.

Underlagspappen som jag skulle använt heter icopal flexilight, mycket lätt att hantera och bra materialgaranti.

Till vindskivan skulle jag personligen använda trä med en vindplåt på.

Du kan klä skorsten, stosar, vindskivor, eventuella takkupor osv.

Hängrännor i plåt helt klart, håller mycket bättre vintertid.


Mina personliga åsikter.

/Larsson
 
Bäst är nog inte många som vill säga men bra saker jag kan rekommendera är följande:

Icopal Flexilight underlagspapp
Benders Palema
 
Ursäkta att min viktberäkning blev lite för stor, men jag kollade på Zanda, dom väger 4,3 kg styck, och jag tänkte inte på att det gick åt mindre betong än tegel.

Här är pannan jag rekommenderar http://www.monier.se/takprodukter/betongpannor/zanda-protector-2-0.html

Jag har som tidigare skrivet över 20 års erfarenhet av dessa pannor, dom är genomfärgade och blir inte gråa.

Jag skrev också fel på antalet timmar, det ska vara 164 timmar inte 64.
 
Betongpannor ligger mycket bättre.
Vi har efter egon varit och fixat till ett 20-tal tak som fått stryk. Nästan alla med tegel, trots krokar så flyger dom åt helsingland när det blåser.

Jag använder oftast:
T-emballage t-tak evo
Benders Palema, Candor eller Carisma

120-140 kvm om man byter papp, läkt och pannos samt vindskivor och vindskivebeslag borde kosta ca 50-60 000 med rotavdrag.
 
Redigerat:
Om man lägger till byta råspont och häng och stuprännor vad pratar vi för pris?
 
Säg 15-20 för avvattning och 20-25 för råspont.
Men byta all råspont är sällan nödvändigt.
 
  • Gilla
LarssonBygger
  • Laddar…
Är det före eller efter rot? Vet inte hur gammal denna råspont är som jag har. Tor den är lika gammal som huset sen 1959 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.