Dewalt DW303K (700 watt) - Ordinarie pris: 2495kr, Nu: 1995kr!

029001_c.jpg

Egenskaper   Helisolerat metallväxelhus med vibrationsdämpande gummibeläggning  
Foten utformad för bästa sikt och instickssnitt  
Kraftig konstruktion för längsta livslängd  
Användbar till många olika arbeten i de flesta material  
Universalfäste för bladet gör att det går att montera för både uppåt- och nedåtsågning  
Idealisk för rörmokare, elektriker, vvs och allmänna byggjobb  

Specifikationer  Ineffekt  701 W  
Uteffekt  350 W  
Slaghastighet  0-2400 slag/min  
Slaglängd  29 mm  
Max kapningskapacitet trä  280 mm  
Max kapningskapacitet metallprofiler och rör  100 mm  
Max kapacitet PVC  130 mm  
Vikt  5.6 kg  
Längd  425 mm  
Höjd  178 mm  

Standard   2 bimetallblad  
klingnyckel  
förvaringslåda





Är den värd pengarna? Är i behov av en tigersåg. Blir inte 700 watt för svagt? Nån som har erfarenhet av just denna tigersåg?
 
Billigare hos Harald N. 200 tror jag.
 
Såg det nu men vem bor i Löddeköpinge? ;)
 
Tyvärr ingen erfarenhet av just denna. MEN du vill ha pendling för rivningsjobb i trä och snabbfäste för bladen. Dessutom är 303:an en B&D med gult skal. Jag tror inte att 303:an kommer gå till historien (som t.ex en GST85PE) Jag föreslår att du köper en kinesisk billighetsmaskin eller en riktig kvalitetsmaskin med 1000-1200 w, pendling, snabbfäste och välkänt fabrikat.
Jag har en sån här, som jag är nöjd med
skd2902vv_norm.jpg
 
Svärfar köpte en billig för nån hundring eller två på harald nyborg, visst den väsnas lite mer än en kvalitetsmaskin men den har hållt nu i 8 månader o han är yrkessnickare...
 
brevik skrev:
Såg det nu men vem bor i Löddeköpinge?  ;)
O`key, där finns förvisso 10 butiker till ;)

Har själv en Makita Tiger, men den är inte särskilt tystgående :-[
 
samma såg säljs som black n decker för 1700:- ;D
 
har dewalten, hörsel muff på, den gör det den ska och den gör det bra, men hade jag köpt en nu hade det blivit en milwaukee, de skall vibrera mindre, och skall man såga mycket så är det värt massa pengar och man kan hålla på längre...för kortare uppdrag duger den fint, den e ju betydligt billigare en milwaukees,

köpte den för att såga upp en oljetank, efter att jag eldat upp en 300 kroners på nolltid. efter det har den sågat det mesta, så den e en mellanklassare skullle jag vilja påstå

/m
 
Ja det e dom förvisso.
den var dock tystare än 300 kronors så det finns väl grader i helvetet antar jag ;-)

/m
 
mikko skrev:
har dewalten, hörsel muff på, den gör det den ska och den gör det bra, men hade jag köpt en nu hade det blivit en milwaukee, de skall vibrera mindre, och skall man såga mycket så är det värt massa pengar och man kan hålla på längre...för kortare uppdrag duger den fint, den e ju betydligt billigare en milwaukees,

köpte den för att såga upp en oljetank, efter att jag eldat upp en 300 kroners på nolltid. efter det har den sågat det mesta, så den e en mellanklassare skullle jag vilja påstå

/m
En allmän fråga, vad gäller tigersåg. Oljetank, kan tänka mig att flera sådana får respass, då de nu också skall besiktigas. Det gäller nedkapningen av dessa som står inomhus, jag tänkte först på vinkelslipen, men kanske olämpligt med tanke på oljan, oväsen och rök/lukt. Men tigersåg, det måste vara ett herrans oväsen och skakande ;D
och en fråga; hur många klingor gick det åt? Finns det inte någon sågklinga med kvalitet för stål till vinkelslipen?
 
vet inte om det finns en annan tråd för detta eftersom det e offtopic men här e mitt svar baserat på trial and error utfört av mig.

Jag har averkat följande på oljetanken samt pannan
5-7 dewalt blad gick åt mestadels för att de knep åt ibland när tanken ändrade läge (det e vissa spänningar i plåten som gör att sakerna börjar separera efter viss längd sågning) och såg ut som Z.
innan jag gav mig ikast med kvalitet brände jag upp 5 billiga blad som ingick med 300 kronors sågen som brann, eldade upp några billiga vinkelkapar oxå samt några skivor (jag kapade ner den i stycken jag själv kunde forsla till skroten) samt pannan.

När du har sågfoten mot metallen så sågar den bara, går mycket fortare än med vinkelkap, känns även mycket mer kontrollerat och säkert, samt det e inte ett gnistregn i källaren eller vad tanken står.

så tigersågen är min absoluta rekomendation och det e hörselskydd som gäller oavsett vad du använder. kan defenitit rekomenderar de fintandiga järnsågs bladen, de grövre demolition bladen väsnas nå grymt.
Slutsatsen är att hade jag gjort om det hade jag köpt en kvalitet tigersåg med kvalitetsblad på en gång så hade jag sluppit betala för verktyg och blad 2 ggr


- oljetanken stod nästan tom i några månader
- Tömde resten av oljan i 25 liters dunkar som jag åkte till miljöstationen med
  (gick åt 4 st)
- jag använde kort vattenslang med borrmaskinsdriven vattenpump för 40 spänn som  
 sedan kastades
- eftersom den stått några månader fanns det ingen olja på väggarna som var    
  snustorra, sköljde ut sista oljan med vatten och gummiskrapa
- olja luktar puuha, andningsskydd och god ventilation rekomenderas
- jag monterade ner den i tre delar och fick hjälp att forsla ut den i trädgården. där
  sågade jag senare ner eländet i mindre delar.
- miljökontoret sa att man fick kasta oljetankar som var rengjorda bara de var i minst
 tre delar(vi gjorde typ 10-15 hanterbara delar av den).
- Att få ut pannan från källaren tog 1 dag
- Att såga ner resten i smådelar tar väl oxå en söndag


/m

 
Tack för redogörelsen om tigersågens förträfflighet, men jag gissade på betydligt fler sågblad.
 
Nä det gick betydligt färre än jag själv trodde, men de kostade väl runt 50-60 spänn / blad.

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.