Hej.

Har haft en kille här idag som ska hjälpa mig bygga när jag är på jobbet. Han kom ca 9 och va klar ca 16.30.

Då har han gjort följande på min takkupa. Satt fast 7 remsor masonit ca 55cm breda. Spikat med takpapp spik fastän jag köpt galvade häftstift. Jag hade redan satt läkten på insidan av regeln " tog 1-2h" i slötempo så det va bara att dela masonit i rätt storlek. Längd på ca 2.6m och sätta på. Han har även satt två vindbräder en per sida. enkelt fastän han bad om dubbla brädor. För att sätta en utanpå. Vindplåten tycker jag verkar vara monterad upp o ner enligt hur bilder på nätet ser ut. Han har satt den långa biten in på taket. även mindre skarvande utav plåten i vinkeln tak/takkupa. Detta på nästan 8h. Verkar inte detta extremt lång tid för detta lilla arbete? Igår så la han takpapp. Underlagspapp och ytpapp. Yta 10.5 kvadrat. Satt 2 trekantslist. Samma tid. 8h. Verkar inte detta väldigt långsamt?

Tacksam för snabbt svar då han vill komma imorgon igen. Men ja känner att det är lite pengar i sjön...

Mvh

Dick
 
Nog svårt för stift att gå igenom masonit. Hur stora stift är det?

Vindskiveplåten ska gå ner ca 25 mm på vindskivan sen in över taket, hur långt beror på vad man har för tak, men den långa biten blir över taket.
 
Ok. 8mm. Enligt byggaffären bra nog för masonit. Strunt i sättet att sätta upp. Men spik är ju jobbigare än häftpistol. Tiden då verkar det rimligt?
 
Hur skulle ett 8 mm stift räcka för att fästa 3,2 mm eller 6,4 mm byggboard?
 
Man stiftar inte masonit. Skjutklammer går bra.

Tycker han hunnit med lite men allt beror ju på hur det ser ut.
 
Det va affären som sålde på mig galvade klammer. Och tyckte det va bra till 3 mm oljehärdad masonit. Strunt samma. Man sparar väl 30 min på att inte spika. Ja satte all råspont på taket på 4-5h. Insidan är Rak med 55cm mellan takstolarna. 270cm långt. Brädorna på sidorna är 2.5 respektive 2 meter.
 
Han jobbade nog ganska sakta som du säger, man skulle nog klara båda dagarnas jobb på en dag, kanske till och med sluta tidigt, men spiken var nog att föredra framför 8 mm stift.

Det är viktigt att avtala en tid för arbetet, men som du skrev så var det på prov och nu har du ju facit på det :)

/Larsson
 
  • Gilla
dickans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.