Hej,

Önskar erfarenheter att bygga med HM-hus och deras samarbetspartners.
Vi står i startgroparna att börja bygga och HM-hus är ett av allternativen.
 
Vi bygger just nu med HM-hus och har bara bra att säga om dom och deras samarbetspartners. Vi använder alla deras entreprenörer och alla har varit proffsiga än så länge. Vi beslöt oss för att bygga med dom efter att fyra grannar alla har haft bra erfarenheter. Vi jämförde med mer "traditionella" hustillverkare och upplever att vi får väldigt mycket hus för pengarna.
 
Inte för att vara sån, men de här ser ju bara dumt ut, ett inlägg var om samma firma å nya konton samtidigt...
 
Mmm, kan bara hålla med. Vem tror han att han lurar?
 
Fniss Tja... Jag lurar då ingen. Finns ni i krokarna är det bara att komma och titta i Landvetter. Tråkigt att ni är så misstänksamma.
 
Vi som modererar reagerar såklart även vi över ett detta, just mönstret där en nyreggad frågar om en firma, och en annan nyreggad fyller i "bra information" är tyvärr i 9 ggr av 10 dold reklam.

Men vid de kontroller vi gjort i denna tråd, så har vi inte hittat något som tyder på något skumt (och vi brukar hitta om det finns något att hitta). Därför tror jag att användare Jaxels faktiskt har goda erfarenheter av firman.

/moderator
 
Jaxells: det vore bra om du kan fylla i lite detaljer, vilken hustyp, hur lång har ni kommit osv.
 
Vi bygger ett 2-plans hus, 195 kvm med brutet pulpettak. Huset är i stort sett tätt, fönster kom i torsdags tyvärr får vi vänta på dörrar 2-3 veckor till. Nästa steg är isolering mm och panel på. Förhoppningsvis kommer den ut till nästa vecka eller nästa vecka igen. Blir intressant att få se hela den utvändiga profilen klar. Huset har vi i samarbete med HM-hus arkitekter ritat. Var mycket intressant att se det gå från sketch på papper till färdig ritning och få det i stort sett som vi exakt ville ha det. Vi tycker som sagt att det gått väldigt smidigt med hela processen. Även om det är delad entreprenad så behöver vi inte ligga på de olika samarbetspartnerna då vi valt HM-hus entreprenörer på alla områden. Något jag nog skulle rekommendera då de känns väldigt samspelta.

Har ni några fler frågor så fråga på.
 
Får jag fråga varför ni har valt delad entreprenad när ni ändå valt leverantörens förslag? Vi funderar på att använda oss av HM så all info är nyttigt.
 
HM-hus arbetar endast med delad entreprenad. Vi har separata avtal med vvs, rör, el mm.
Men som jag skrivit innan så är upplevelsen ändå att det är som totalentreprenad. Vi behöver inte själva ligga på när vilka ska in osv. Detta sköter HM-hus samt entreprenörerna själva. De är så pass samspelta och kommunicerar sinsemellan att de vet när de ska in i huset och jobba. Värt att nämna är att vi ansvarar för hela byggstädet, både invändigt och utvändigt. Vilket innebär en hel del mer eller mindre röjande och vändor till tippen beroende på var de är i byggprocessen. Just nu är det gips!! Lite tyngre och mer skrymmande än isolering...puhh. Men ansvar för städet innebär också att du får bra kontakt med snickarna med allt vad det innebär.

Waltec: var ska ni bygga någonstans?
 
Vi planerar att bygga i Kungälv.

Intressant att höra, återkommer säkerligen med fler frågor!
 
Hej!
Vi byggde 2011 med HM-Hus och det är vårt hus som finns som exempel under enplanshus på deras hemsida (159 kvm).
Vi var och är otroligt nöjda med hela husprocessen och vi gjorde även en liten filmsnutt på youtube av alla mobilbilder vi tog under bygget. Men vi var otroligt trötta vid inflyttningen...det är många beslut som skall tas och jag var på bygget nästan varje dag (bodde nära som tur var!) och byggstädade samt tjötade och bjöd på fika till byggarna.
Vi valde inte alla deras föreslagna firmor men allt löpte ändå på fint. Vi byggde i Stora Höga (Stenungsund).
Fråga på om ni undrar något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.