Jag har börjat läsa standarder lite smått och är mycket tacksam för alla länkar och input som jag fått.

Om man vill tapetsera i våtrum, fungerar tapeten som "fuktspärr" under förutsättning att man väljer rätt tapet, eller är det samma process som vid målning?
 
Kan du göra det nya badrummet i ett annat rum och sedan göra om det bef till något annat så behöver det inte gå fort....
 
Visst skulle jag kunna göra ett spa i källaren eller liknande, men det går emot tanken att inte investera några pengar i huset, det måste rimligtvis bli mindre dyrt att fixa befintligt än att ge sig på nybyggnation.
Men bara för att hålla alla dörrar öppna och lära sig lite, så en fråga som dyker upp direkt.
Måste man ha bygglov för att bygga ett nytt badrum i huset?
 
Japp, eller bygganmälan, kommer inte ihåg vilket. Du ändrar användningen av ett rum.
 
Lite Google till 3-kaffet gav följande:

Ska du bara renovera ett befintligt badrum behövs generellt inte något bygglov.
Däremot krävs det bygglov eller bygganmälan om du ska bygga badrum där det inte
funnits något tidigare, eller om du till exempel vill sätta in ett fönster,
bygga till en takkupa, eller liknande.
 
A
Hur blev det med budgetrenoveringen?

Jag sittter i samma sits med ett hus värt runt 600k och flera småprojekt på gång samtidigt och skulle behöva få till badrummet på nåt smidigt sätt.
Badrummet är i källaren med en yttervägg (delvis, suterräng) och tre innerväggar i betong, duschen är i hörnet av två innerväggar. Vi har ett badkar där nu och på andra sidan av "badkarsväggen" så blir det saltutfällningar så det är väl duschvattnet som tar sig igenom väggen.
Väggarna är nån sorts plastmatta och kakel, bakom badkaret är det naken puts. Av mönster/färg på mattan att döma så är det från 90-talet men det är svårt att säga säkert.

Jag funderade på om jag helt sonika skulle ta och riva bort plastmattan och kaklet och sen bara måla väggen med våtrumsfärg/system. Eller kanske sätta in duschkabin och målade väggar.
Det är klinker på den delen av golvet som syns, under badkaret är det naken betong.
Tänkte låta allt annat vara som det är för tillfället och bara snygga till väggarna lite och bromsa fuktvandringen under badkaret.
Kan man göra så tror ni?
Det är knappast nåt tätskickt nånstans förutom plastmattan på 50% av väggen då.
 
Jag har inte gjort något än, drivet försvann när det är "Fult men fungerar" och att det är ekonomiskt självmord att lägga en krona på huset, men jag har börjat funder lite smått på det hela igen.
 
Mikael_L
Ja du har redan fått tipset om duschkabin.

Och mer budget går det nog inte att göra. Sätt in en sådan och sen lite färg osv på det övriga för lite allmän uppsnyggning.
Ev se över ventilationen också, för att huset ska må bra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tillfällig toalett löser du genom att lyfta toalettstolen in och ut. Spolar gör du enklast med en hink med vatten så behöver inte toalettstolen vara ansluten vilket förenklar det hela. Släng in en temporär spånskiva att ställa toaletten på om du rivit upp golvet och så fort nya spånskivor lagts till golvet så kan du ställa tillbaka toalettstolen när du inte bygger. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.