Hej.

Vi planerar en köksrenovering som kommer att förlänga nuvarande kök. Rummet det nya köket kommer att inkräkta på, är idag ett badrum, som i framtiden kommer att delas upp i "förlängt kök" och inomhusförråd. För att få köket så stor som vi vill ha det (för att få vettiga mått ~120 cm) mellan köksö och den fasta bänkskivan med underskåp, samt kyl/frys, så kommer förrådet ha en bredd på 110 cm. Tidigare hade vi tänkt en bredd på 130 cm, men det var innan vi målade upp köket.

Vad tror ni är detta för smalt? Vad är vanliga mått på förråd?

Tack på förhand!
 
En skiss på planlösningen hade inte skadat :)

Iaf, vad som är en "normal bredd" på ett förråd är nog oerhört svårt att svara på. Vårt är cirka 3m brett... Men 110cm låter hemskt smalt, ska det få plats hyllor och hur djupt blir det? Ska man kunna röra sig där inne?

Ett tips kan vara att sätta upp någon form av låtsasväggar (papp? lakan som hänger från taket?) och testbygga förrådet så att ni ser hur stort det faktiskt blir och kan testa att gå in i det osv.
 
Mikael_L
Om förrådet är så djupt att man måste gå in i det för att hämta/lämna saker så blir det för tokigt smalt för att verkligen vara till någon nytta.
Ni kan kanske sätta 25-30cm, max 40cm djupa hyllor, så minst 2/3 av förrådsytan blir bortkastad som kommunikationsutrymme.

Ett djupt förråd för div allmänlagring bör enligt mig vara minst 160cm brett, då kan man sätta helt OK hyllor på båda sidor om gången och slösa mindre än hälften av arean på golvyta för att öht komma in och ut.


Jag har i ett boende haft en klädkammare som i för mig övergick till allmänförråd, som bara var ca 130cm brett, men nästan 4 meter djupt. Det var en katastrof. Det hade varit bättre om angränsande rum fått hela ytan istället och man satt en rad med garderober där.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
tack för svar,

här kommer en planritningsskiss

planritning kök + förråd.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och här är nuvarande layout för jämförelse. Det är alltså väggen mellan nuvarande kök och badrum som ska flyttas.

8048535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det skulle nog fungera bättre om förrådet delades upp på mitten med en vägg, och sen en dörr på vardera sida. Det blir mer användbar förrådsyta, en 60-80 djup hylla längst in, sen smala hyllor längs en sidovägg. Fortfarande bökigt och svåranvänt, men lite bättre tror jag.
 
Vilket jättekök, coolt! :) Jag tror iaf att om ni nu ska ha ett förråd där så är Mikaels förslag det bästa. Det blir för smalt för att bli ett bra förråd som man också kan gå in i.

Det är inte ett alternativ att sätta förrådet på andra leden? Köksön kan isf kanske flyttas lite i sidled i skissen?
 
hur menar du med andra leden? längst med?
där är en dörr in till det nya badrummet och vårt sovrum.
Jag lägger in en bättre planlösning ikväll med hela våningsplanet, så blir det nor enklare att se.
Bra tips Mikael_L, det kanske kan funka. Då kan den delen som öppnas åt andra håller bli ett vinförråd kanske, det är ju i anslutning till matplatsen...
 
Ah, nu är jag med. Både badrum och hall ska bli del av det nya större köket och förrådet. Ja då går det nog inte göra så.

Hur är matsal och vardagsrum möblerade?

Vinförråd ska vara rätt tempererade, helst. Nog bättre att ha det i källaren om ni har en :)

En grej jag inte fattar, ska ni inte ha toalett / badrum alls på den där våningen? Det är ju två sovrum OCH sociala ytor där?
 
Tror du att du kan rita upp HELA den nya planen? Det är lite svårt att förstå och komma med kreativa idéer på det här viset, när man ska försöka räkna ut vad du menar, särskilt som, om jag fattar saken rätt, den ena bilden är upp och nervänd.

Jag uppfattar det du skriver som att ett av sovrummen är nytt badrum, eller är det halva nuvarande köket?

Jag förstår inte heller riktigt vad som är öppningar, fönster och dörrar i din plan över nya köket. Oavsett vilket så ser det inte ut som ett bra förråd.
 
Tack för jättebra input. Förstår att att är svårt att förstå hur det ska se ut. Här kommer en bild på hela nya planlösning, med ett förråd som är 130 brett. Vi är sugna på en större köksö, och därför börjar vi knapa in på förrådsutrymmet.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä, det ser inte bra ut tycker jag, en sorts dubbelt parallellkök som dessutom är korridor mot resten av huset. Tänk följande scenarior:
Gästerna sitter vid matplatsen med drinken och ser er förbereda det sista, så måste en av dem på toa, samtidigt kommer ett av barnen hem och rusar direkt till övervåningen. Du tar ut en het plåt ur ugnen och din partner balanserar brickan med tilltugg som just färdigställts vid diskbänken och kaoset är faktum.

Hallen är dessutom löjligt trång med tanke på att det är både altandörr och huvudentré i ett.

Går det inte att ha ett L-kök eller U-kök där badrummet var och en ö mot matplatsen? Det som du ritat som köksö kan isåfall bli "barhäng" med korridor vid fönstren mot altanen. Eller så sätter du förrådet där matplatsen är och matplatsen där du tänker kök, för att utnyttja fönstren bättre.
 
Lite met förklaring. Detta är övervåningen på ett sutterängshus. Hallen på övervåningen används alltså typ aldrig, mer än när stora möbler ska in. Huvudingången är på nederplan och trappan vid magplasken är där man kommer upp. Köket är idag genomgång, så det blir ingen skillnad... Men jag förstår dina tankar... Vi fortsätter att fundera och tar gärna emot fler tankar!
 
Det blir stor skillnad på ett enkelparallellkök och ett dubbelparallellkök. Tänk att du ska göra en grönsakspaj. Du ska skala och rensa diverse grönsaker, göra en pajdeg i matberedaren, förgrädda skalet, röra ihop äggstanningen, riva lite ost, ta ut pajskalet, fylla pajen, inemellan skölja grönsaker, ställa saker i disken, ta ut ur kylen osv. Det blir ett jäkla springande runt den där ön. Eller ska ni alltid vara två i köket, en som jobbar mellan kyl/frys och spis, en som jobbar mellan diskbänk och spis?

Se till att få in "kökstriangeln" annars blir ni galna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Lite för överdådigt tycker jag.
En annan grej: Toadörr ut mot kök är inte riktigt bra, om man lagar mat och någon annan sitter där och pruttar. Öppnas dörren sedan kan det osar skit.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.