Tjena.

Nu har sotarn varit här, och som befarat vill han ha luftsluss mellan garaget och pannrummet.
Trots att kommunen sa att det va ok att bygga utan.
Ja vilket fall det går att lösa med en liten utbyggnad i garaget, kommer inte bli alltför illa.

Men hur ska denna konstrueras? Hur har ni gjort?

Sotarn sa såhär, att luftsluss behövs för att det inte ska komma in bränsle från garaget till pannrummet ifall det blir en läcka, eller ångor iochmed att jag har en panna med fläkt.
Därför vill han även att jag sätter en tröskel på 30cm.

Tycker detta med tröskeln låter jävligt löjligt, och jag har inte hittat någon information om att det ska behövas någon tröskel?

Ska tilläggas att jag inte var hemma när han var här utan sambon pratade med han.
 
Beroende på hur dörrarna öppnas går det ju att få till en ganska liten sluss. Vi byggde med en brandklassad dörr in till pannrummet, den andra dörren är en vanlig standarddörr och det har ingen anmärkt på. Dubbelgips på väggarna. Annars inget speciellt, vanliga trösklar. Det där med 30cm tröskeln har jag svårt att tro på, det måste väl vara ett missförstånd?

Hos oss passade det bra att bygga in ett veckoförråd för veden i slussen också.
Brandklassade dörrar är ganska dyra, men brukar gå att hitta begagnade.
 
Nybyggarn skrev:
Beroende på hur dörrarna öppnas går det ju att få till en ganska liten sluss. Vi byggde med en brandklassad dörr in till pannrummet, den andra dörren är en vanlig standarddörr och det har ingen anmärkt på. Dubbelgips på väggarna. Annars inget speciellt, vanliga trösklar. Det där med 30cm tröskeln har jag svårt att tro på, det måste väl vara ett missförstånd?

Hos oss passade det bra att bygga in ett veckoförråd för veden i slussen också.
Brandklassade dörrar är ganska dyra, men brukar gå att hitta begagnade.
Jo jag har redan en E60 ståldörr in till garaget, tycker det borde räcka.
Så jag tänkte sätta en dörr som öppnas in i garaget.
Räcker väl att man precis kan stänga efter sig innan man öppnar nästa dörr?

Nej han menade på med tröskeln att den skulle vara så för att inte bränsle skulle kunna komma in i pannrummet.
Men tror det är något han hittat på själv.
 
Hur är lutningen på golvet i garaget?
Kan vätska rinna ut genom portöppningen när porten är stängd?
Hur stor är golvytan i garaget?
Hur hög är tröskeln idag mellan garage och pannrum?

Garaget är minst 15 kvm, om tröskeln är 1 cm hög blir volymen 150 liter (om jag räknar rätt, 30*50*0,1=150 dm3), sedan räknar man bort lite för hjulen mm, men det är fortfarande betydligt mer än vad som ryms i en normal bil plus det man får förvara i ett separat kärl.
 
kulle
Är det inget alternativ att ha en egen ingång utifrån istället ?
Det där med tröskeln måste väl ändå va ett missförstånd, borde vara 30 mm
 
Jag ska ringa han igen, förhoppningsvis är det ett missförstånd med tröskeln.
Har redan en egen ingång till både pannrum och garage.
Men är ju väldigt smidigt att ha en dörr mellan rummen ändå.
Borde räcka med 40cm mellan dörrarna så man precis kan stänga dörren bakom sig.
 
Så nu har jag pratat med han och han står fast vid att det ska vara en luftsluss där man bara kan öppna en dörr åt gången och att det ska vara en tröskel på 30cm för att bensinångorna går på golvet å de ska inte kunna komma in i pannrummet.

Jag bad han leta upp var det stod att det var tvunget att vara såhär.
 
Låter som nån feltolkning av honom om han säger 30cm hög tröskel........
Har själv sluss, en dörr utifrån, sen kan man därifrån gå antingen in till garaget eller in i pannrummet. Ca 4kvm stor är min sluss.
Intet ett ord om hög tröskel nånstans, vare sig från byggnadskontoret eller sotaren....
 
Det enda jag hittar är detta:
Enligt BBR 5:462 Garage.
Uppvärming i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan anordning som kan orsaka brand eller explosion. Rensluckor får bara finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage får endast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder och dylikt.

Då kvarstår bara hur luftslussen ska se ut, kanske är en tolkningsfråga?

Det jag hittar är att luftslussen ska vara så stor att inte mer än en dörr behöver vara öppen samtidigt.
 
kulle
Han kommer inte gå in på min sotares område, men visst fråga går ju.
 
kulle
Nej det gör hen säkert inte , och luftsluss kommer du inte ifrån heller.
Men att ha en tröskel på 30 cm är ju något som inte stämmer, hur det skulle fungera kan jag inte förstå :x
 
Nej luftsluss är jag helt med på.
Däremot är det 2 saker jag hänger upp mig på.
Och jag har inte hittat stöd för de sakerna heller.
Det är att man bara ska kunna öppna en dörr åt gången och 30cm tröskel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.