Det började med att vi för två år sedan flyttade in en 50-tals lgh. Bra uppfräschad men med ett kök som var ommålat och "fungerade" men inte direkt välplanerat. Så vi bestämde oss för att fixa det mest akuta och sen bo in oss för att se vad som skulle prioriteras och för att få ihop pengar.

Bilder från innan vi flyttade in:

Ritning kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vi höjde upp den lilla arbetsytan (54 cm bred) mellan spis och diskbänk från 84cm till 89 så det blev jämt mot diskbänken och skönare arbetshöjd.

Kastade ut den trasiga bänkdiskmaskinen och stoppade in en begagnad 45cm diskmaskin som vi fick från en kollega. Efter att ha lagat ett lödning enligt instruktioner här på Byggahus ;)

Sen rev vi ut den icke fungerande Futurum köksfläkten, som sett till hur det såg ut i den nog inte hade fungerat på flera årtionden,och stoppade in en kolfilterfläkt (då det var det enda man fick ha)

Och sen började funderandet...
 
Vi insåg framemot sommaren att det behövdes sättas magnet på en del köksluckor och skafferiet för att hålla luckorna stängda men kände att stommarna och hyllorna var stabila. Så att kasta ut allt det för att sätta in spånplattor kändes inte så lockande och jag blev mer och mer sugen på att försöka behålla 50-tals känslan men modernisera, omstrukturera och få in hel kyl och frys då vi verkligen saknade frysutrymme.

Så på önskelistan blev det
* Hel diskbänk
* Infälld induktionsspis
* Hel kyl och frys med överskåp upp till taket.
* Större arbetsutrymme mellan diskhoar och spis
* Arbetsutrymme även på högra sidan av köket
* Bättre köksfläkten som även låter mindre
* Nytt golv, Svår punkt då parketten idag var slipad och vaxad som i övriga lägenheten. Men vi kom fram till att Linoliumplattor nog blev bra
* Ljusare väggar då "sandstensfärgen" blev mörk på vintern
* Ev färg på köksluckorna

Så höst/vinter/vår ägnades åt att jämföra priser på tillverkning av diskbänkar och komma fram till att det skulle bli svårt att få in en 322cm lång diskbänk genom trapphus och hall utan att lösningen nog var genom fönstret i arbetsrummet.
Och fundera och provmåla färger i köket för att se hur de ändrade sig i ljuset

välja färg .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

provmålade .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Ska bli jätteintressant att följa!
Har ett väldigt snarlikt kök och går själv i exakt samma tankar just nu :)
 
Spar alla snygga och tidlösa handtag på luckor och lådor. Det spar tid och irritationsmomentet när nya inta passar i samma hål. Vis av lärdom.
 
Minns ni var färgkartan kommer ifrån?
 
Så kom sommaren 2014 och vi hade bestämt oss för att renovera delar av det befintliga och komplettera med ett platsbyggt kök. Efter att ha läst runt på internet och pratat med vänner, grannar och kollegor hittade vi fyra företag som kändes intressanta och som vi bokade tid med och tog med vår grundritning och vårt förslag till layout.

Vi hade några grund parametrar:
* Ingen ide att ta bort skafferiet för att få mer bänkyta då skafferiet endast är 30cm djupt innuti då det blivit ombyggt efter en stamrenovering.
* Gärna bevara stommarna till överskåpen då de var stabila och fungerade bra för oss, Om de skull bytas ut skulle de nya skåpen även de gå upp till taket.
* Kolfilterfläkt
* Plats för hel kyl och frys med överskåp upp till taket
* Arbetsyta på höger sida i köket med granitbänk för bakning och pralintillverkning :rolleyes:
* Sittbänk vid matbordet som man kunde ha förvaring i

Ett företag försvann direkt då de inte kunde ge oss den 50tals stil på luckorna som vi ville ha och inte heller kunde bygga skåp som gick upp till taket utan ville sätta breda lister högst upp vilket kändes som slöseri med plats.

Tre företag skissade fram förslag och offerter utifrån att antingen byta allt eller behålla överskåp/skafferi, byta resten och nya luckor på överskåp/skafferi för att få samma utseende.

skiss höger .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss vänster .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målbilden hamnade ungefär så här, dock med vita skåpsstommar och en mildare blå färg på luckorna
Så från vänster till höger: Uttdrag för kryddor mm (avställningsyta), ugn, grytlådor, smal diskmaskin, diskbänksskåp, redskapslådor, skafferi

Nu skulle man bara bestämma sig för företag och hitta hantverkare för "resten" såsom målning, kalkling, golvläggning och eldragning. För tanken är att inte göra så mycket själv utan ta in hantverkare pga arbetssituation, utnyttja rotavdrag (då en extra utb från arbetet gör att mycke skatt som ska betalas in) och pga att jag har en sjukdom som gör att fysiskt arbete mer än korta stunder är en svårighet.:(
 
Purre skrev:
Minns ni var färgkartan kommer ifrån?
Färgkartan är Alcros och vi hämtade den i en Coloramabutik tillsammans med lite större "lappar" av de färgerna vi var mest intresserade av och som vi sedan köpte provburkar av.
 
Sen kom livet emellan och det blev höst utan att vi fattat några beslut eller tagit några vidare kontakter och vi insåg att vi kommer inte kunna få det här gjort innan jul:(

Och det som känts roligt att se framemot var bara jobbigt, stressande och blähä....:banghead:

Så i början av oktober satte vi oss ner och skissade upp vad som verkligen måste göras för att det ska bli ett kök som håller ett par år till där vi kan trivas och laga den mer avancerade maten vi vill.

Beslutet blev att:
* riva hela höger skåpsida, köpa kyl +frys och sen köpa skåp till ovanför kyl/frys och ett bänkskåp.
* Riva ett av överskåpen och "kryddhyllan" för att sätta in en fristående bättre fläkt både för komforten och lite luftigare känsla.
* Behålla 70 spisen som trots allt fungerade
* Köpa ny 45cm diskmaskin (eftersom vi själva lagat den befintligt två gånger redan)
* Byggga om skåpsstommen runt diskmaskinen så att diskmaskinen gick att sätta fast
* Köpa bänkskivor så att det blev samma skiva både på höger och vänster sida av köket och då passa bänkskivan över grytskåpet till stommen för att vinna 6cm till andra sidan av spisen och få 60cm bänkyta mellan diskbänk och spis. (y) (tidigare fördelat 56/54)
* Måla tak och väggar som planerat
* Se över elen

Min man konstaterade att allt utom elen kunde vi ju hantera själva och det skulle ju bli enklare än att jaga en målare för det lilla jobbet.....

Så från ett jobb där vi inte skulle fixa saker själva så blev det bra mycket mer omfattande :p
 
Så vi jämförde vitvaror och ganska fort blev det en hanterlig hög då det inte finns så många smala diskmaskiner på marknaden och vår kyl/frys inte fick vara djupare än max 63cm för att rymmas.

Läste på på Råd och Rön och googlade de märken vi lutade åt. Viktigt med kyl och frys var hur mycket de lät.
Så det blev Whirlpool WMA36562W / WVA26582NFW som Kyl och fryspaket, då vi inte hittade så mycket negativt om Whirpool och det verkade vara ett bra grundpaket utan alla de där extra funktionerna som ismaskin och kolsyrat vatten som vi inte var intresserade av.
Dismaskinen Husqvarna QB4261W var bäst i test hos Råd och Rön
Och vi hade redan bestäm oss för en Fläkt från Fjäråskupan med deras InHouse lösning.

Alltihop beställdes på en Elonbutik som lämpligt nog hade 25% rabatt och 5års garanti på kyl,frys och diskmaskin. (får se vad garantin är värd när någonting går sönder ;))

Så vi byggde upp ett provisoriskt kök i vardagsrummet med kyl och frys, micro och vattenkokare. Sålde den tidigare kylen på blocket och började riva...

rivning .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kaos .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade tänkte att vi borde kunna bevara en del av de massiva hyllplanen men det var total omöjligt. Spik måste ha varit otroligt billigt på 50-talet. Hyllorna satt fast med ca 12spik/plan och det var rejäla decimeterlånga spikar. Även stommbitar och lister var fastspikade rätt in i betongen så det var bara att såga, bända och ta ut i smådelar som gällde.
Här hade vi tack och lov hjälp av min starka långa bror som tyckte det var kul att riva oförsiktigt.
tom fläktvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gick det en vecka då vi kunde använda spisen i köket så länge vi inte stekte saker, kopplade in den nya diskmaskinen men i övrigt ordnade mat i vardagsrummet
 
Under veckan läste jag på om spackling då vi behövde grovspackla den råa betongväggen som varit bakom städskåpet,finspackla över lite hål här och där och spackla väggen ovanför spisen där det visserligen varit målat men sen suttit skåp och spisfläkt framför. Ett stort tack till det här forumet där jag i diverse trådar lyckades finna lite tips och trix som jag vidarebefordrade till min man.

Mannen tog ledigt från jobbet på fredagen, plastade in de skåp som var kvar och täckte golvet för att sedan målartvätta tak och väggar. Sen var det dags för spackling. Vissa delar gick bra, andra delar såg bra ut men nästa morgon hade det glidit ner i en sörja då det nog blivit för tjockt. Bara att börja om...
Här bjöd vi hem oss till min bror på middag för ingen orkade försöka värma nån mat i mikron och det blev en dag med pizza.

När grovspacklingen såg bra ut och var nedslipad målades taket

takmålning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen fick vi ta och plasta av köket då jag blev ensam hemma i två veckor då min man drog till USA med jobbet, och jag gärna ville kunna komma in i skåpen under tiden.

Under dessa veckor gjorde jag någon del då och då för att det skulle vara färdig att börja montera in saker när han kom hem.

Klurade ut hur vi skulle få kyl och frys att stå stabilt utan att behöva lägga nytt golv över hålet där originalskåpet stått och inte skapa en ljudlåda för vibrationer från vitvarorna

golv under kylen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finspacklade klart och slipade i omgångar tills jag var nöjd med hur väggen såg ut i släpljus. Konstaterade att torkat finspackel och den väggfärg vi hade som hette Sandsten såg förvillande lika ut :p

målade första väggen och började undra om det verkligen var så här blå den skulle bli
första väggen .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntade in elektrikern som tog bort några gamla bakelituttag, nya uttag till kyl/frys/fläkt och ny takbelysning i kök, hall och vardagsrum.

Målade nästa vägg när jag försäkrat mig om att när färgen torkat och det var dagsljus så var den mer vit än blå
andra väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag inte orkar så mycket åt gången så var det där med torktider inga problem, mer än en strykning på en väggdel per dag hade inte fungerat.

Jag orkade nästan gör så mycket som jag hade tänkt mig, så när min man kom hem jetlaggad såg det ut så här
målat nästan klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Jag känner igen lite från mitt eget liv då jag för några år sedan i mitt förra hus skulle förändra lite grand i köket. Funderade på att byta luckor och kanske fläkt.

Det slutade med att jag stod i ett helt tomt rum med bara gipsplattor på väggarna, borttaget plastgolv och fick bygga ett helt nytt kök : )
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Jo det brukar nog ofta bli större än man tänkt sig.
Vi skalade upp vår egen andel jobb rejält men skalade ner omfattningen på vad som ändras. Tanken från börja var nog nästan åt vart du hamnade :)
 
Så vi kallade in min bror för bär och lyfthjälp
Sista biten av väggen målades klart och efter måttande, skruvande, mera måttande så fick vi upp överskåpen från Ikea och kyl/frys på plats

vitvaror inne.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och dagen därpå skruvades bänkskåp ihop... tyvärr hade vi fått fel storlek på lådfronterna så det tog två veckor till innan vi kunde packa upp kökssaker som skulle ner i lådorna och flytta in tillbaka på riktigt. Men sen lagom till julbaket så var den sidan av köket klart (så när som på lite lister osv)

höger klar .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och äntligen fick vi upp en köksfläkt som inte låter som ett Jetplan och som fungerar. Nu luktar inte längre hela lägenheten matos :D

fläkten uppe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var jag inte hemma innan fläkten åkte upp på väggen så jag hann inte med att se till att skåpssidan spacklades innan. Så nu får vi ta ner fläkten när vi ska spackla och måla skåpsstommen

Sen bestämde vi oss för att inte börja rodda runt något mer utan låta köket vara fungerade under julhelgerna och planera nästa del....
 
Så nu är vi framme i nutid.

Under helgerna insåg vi att den 70cm spis vi har (och hade tänkt ha kvar) har börjat krångla så det var lika bra att köpa en ny när vi ändå hade bytt ut alla de andra vitvarorna. Först tittade på vi 70cm spisar men till enfas är utbudet litet och dyrt och efter lite funderade bestämde vi oss för att ta en 60spis så skulle vi även kunna få mer bänkyta.

Tankarna fanns på att skaffa häll och separat ugn men då blev det mer rörigt kring att få hit en elektriker igen och köpa annan bänkskiva (och vad skulle man ha då? )så vi kollade runt lite på nätet, besökte Electrolux och Elon och konstaterade att det egentligen bara fanns två modeller en från Electrolux och en från Bosch (Enfas, Norwescokontakt, varmluft, glaskeramik då ingen har induktionsspisar för enfas) och med likartade priser blev det Bosch då den var snyggare :surprised:

Vi fick hem den häromdagen och insåg att vi hade misstolkat hur man kunde höja/sänka fötterna på Boschen. Det går inte att få den till 89cm som är den höjd diskbänken har utan man kan få den 90-92cm och 84.5-86.5cm :confused: Så nu får vi fundera på om vi ska spisen i en egen höjd, eller spis + arbetsbänk i en höjd och diskbänk i egen höjd. Eller försöka höja även diskbänken???

Sen ska jag läsa på tipsen i http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/160973-hur-gora-utforma-skrivbordslador-hurtsar-2.html och även se om jag hittar några fler ideer för i helgen ska vi ta itu med vänstra sidan av köket.
* Nya höjda bänkskivor
* Spisen på plats
* Flytta fläkten så den hänger mitt över den nya mindre spisen
* Bygga en "box"/skåpsstomme med utdragslådor för kryddor och förvaring som även fungerar som stödsida åt diskmaskinen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.