Hej
ska lägga om taket inom kort och kollar läget innan..

Planerar att använda härdad board på spånet, och lägga ny läkt och befintliga tegelpannor på.
Hur gör jag lämpligen i skarvarna? Vid nock och skorsten? Jag vill använda så naturvänliga material som möjligt.

Hur tätar jag annars vid skorsten när teglet ligger på plats? Nu finns där en plåt (sedan länge) och den är allt annat än tät. Hur tätar jag om jag fäster en ny plåt, eller fäster om den befintliga? Med tjära?

Och takstegen... Hua, den är totalt söndervittrad. Hur ser bestämmelserna ut ang dessa? Måste man ha en ful modern plåtvariant i rött, eller kan jag renovera den befintliga som är fäst i nocken?

Tacksam för svar :)

IMG_6874.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har för mig att stegen måste ha flera fästpunkter, inte bara i överkant som det väl är nu.
 
Du kan väl måla nya taksteg i mörkgrått eller någon annan färg som inte lyser lika mycket som tegelrött.
 
thomas33 skrev:
Du kan väl måla nya taksteg i mörkgrått eller någon annan färg som inte lyser lika mycket som tegelrött.
Finns ju i minst tre färger oftast svart, tegelrött och galv finns special företag som har felar färger.
 
Skivorna skulle jag lägga om lott med ca 20cm i de längre skarvarna, lägg skivorna mot skorsten lika långt som spåntaket är lagt, likaså mot nock, sätt ny plåt på skorsten.

Det skadar inte heller att snedskära den överliggande kortänden på skivorna, så det blir likt en droppkant.

masonit.jpg

De tak jag har lagt på äldre hus där det varit viktigt att hålla sig till de gamla sätten, eller iaf så nära man kan komma, där har jag lagt den oljehärdade boarden på varannan ströläkt och under varannan för att få masoniten lite vågig typ, då får du bättre ventilation under den än om den ligger platt på spåntaket, försökte rita upp det också i paint men mina skills tar stopp där :)

varva gärna de snedskurna skarvarna som det syns på bilden så du inte får generalskarv nånstans.

Stegen är som tidigare sagt, inte godkänt med bara infästning vid nock längre men även nya steg går ju att få att se äldre ut.
 
Tusen tack för utförligt svar!
Men hörni, jag tycker de nya trappstegen är mycket fula, vill undvika dem om det är möjligt. Om jag fäster en typ som den som ligger där nu, om jag fäster den i nederkant också. Kan det godkännas?
 
Du måste nog fästa den på mitten också, tror att reglerna nyligen ändrats på något sätt mot för några år sen, jag tror nämligen att dom sänkt max höjd för lösa steg.

Skaffa en liknande stege som du har och kolla med sotaren vad han säger, är det inte speciellt högt mellan ränna och mark så kanske dina idéer kan godkännas.
 
  • Gilla
Torparhuset
  • Laddar…
Fråga sotaren innan du skaffar en stege. Det handlar om deras arbetsmiljö och säkerhet och är viktigt även om man tycker stegen är fula. Jag var själv mycket skeptisk till att jag skulle bli nöjd med stegen på vårt tak men blev förvånad över hur lite de syns när de väl satt där. Vi har också återanvända tegelpannor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torparhuset och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.