Excel skrev:
Det rinner ned för väggen och in i huset, genom att man öppnat upp väggen. Jag talar av egna erfarenheter.
Om inte är ju tätningslisten helt onödig...... :banghead: Vilket syfte har listen tror du? :D
Nja, det håller inte jag med om. :)

Källarväggen måste i sig vara så tät att vatten inte rinner in i fri form oavsett isolering, lister etc. Annars är det ju hål i väggen någonstans.

Listens funktion är säkerligen för att minska fuktpåverkan på den de-asfaltiserade (?!) källarväggen. Men även om det skulle rinna fritt vatten utmed väggen på grund av dålig funktion på listen så finns finns det problem i själva källarväggen om det kommer in de mängder vatten TS har.
 
Excel
mexitegel skrev:
Nja, det håller inte jag med om. :)

Källarväggen måste i sig vara så tät att vatten inte rinner in i fri form oavsett isolering, lister etc. Annars är det ju hål i väggen någonstans.

Listens funktion är säkerligen för att minska fuktpåverkan på den de-asfaltiserade (?!) källarväggen. Men även om det skulle rinna fritt vatten utmed väggen på grund av dålig funktion på listen så finns finns det problem i själva källarväggen om det kommer in de mängder vatten TS har.
När jag menade "öppnat upp" menade jag inte öppnat upp hål genom väggen :) Numera tar man bort den del av tjäran i samband med dränering innan man lägger på skivor, Platon whatever.. Får man ett läckage upptill så suger väggen vatten på de ställen man slipat bort tjäran. Vatten/fukten vandrar då in i väggen och ned. Och eftersom man målat på klet längst ned mot sulan/väggen finns det bara ett håll vattnet kan rinna... Jag upptäckte detta själv i somras när jag tvättade bort smuts från en vägg. Och det var inga stora mängder jag spolade.

Dock fullt tillräckligt då detta ger effekt på golvet, efter en massa huvudbry inkopplat försäkringsbolag, och OKAB + ältandes i en veckas tid fanns inga andra orsaker. Efter detta blev tätat ordentligt har problemet inte kommit tillbaka.

Detta är mina erfarenheter, jag trodde det heller inte var möjligt innan jag fattade det.

För att återgå till ämnet
Med tanke på TS otäta tätningslist och motlutet..... Vart tror ni allt vatten tar vägen vid spöregn?:|
TS kan ju bara be till högre makter att detta är orsaken, då är det lätt åtgärdat.
 
Det är möjligt att nya rön kommit fram, när jag dränerade så nämndes det inget om vatten som rinner ner längs väggen. Jag har dock svårt att se att det skulle vara ett problem, är väggen så genomsläpplig att det rinner in vatten för att det råkar rinna in lite bakom listen så har man nog en hel del andra problem. Det rinner ju knappast enorma mängder där liksom.
 
Excel
Nerre skrev:
Jag har dock svårt att se att det skulle vara ett problem, är väggen så genomsläpplig att det rinner in vatten för att det råkar rinna in lite bakom listen så har man nog en hel del andra problem. Det rinner ju knappast enorma mängder där liksom.
Vilka andra problem har man då?
 
Felaktigt fall på marken, hål i väggen som gör att insekter kan krypa in och ut och liknande.

Väggen under marken kan ju inte tåla vatten sämre än väggen ovan mark? Och regnar det så att det rinner nerför väggen under mark så lär det rinna även nerför väggen ovan mark (om man då inte har felaktigt fall från huset). Springan mellan listen och väggen är ju inte flera centimeter, mängden vatten som kan rinna ner där är begränsad.
 
Kan TS ladda upp fler bilder? Skulle gärna se en planskiss ovanifrån på hus och tomt där alla dagvattenrör och dräneringsrör är markerade. Jag vill se var dagvattenrör kommer ner från taket och var alla rör avslutas i brunnen. Vill också ha utmarkerat på samma bild var i huset vattnet kommer in :)
 
Farmor Anka skrev:
Kan TS ladda upp fler bilder? Skulle gärna se en planskiss ovanifrån på hus och tomt där alla dagvattenrör och dräneringsrör är markerade. Jag vill se var dagvattenrör kommer ner från taket och var alla rör avslutas i brunnen. Vill också ha utmarkerat på samma bild var i huset vattnet kommer in :)
Har inte hunnit ordna med någon skiss på ovan önskat material ännu, men skall försöka ordna något när jag får lite tid över... Är tyvärr utan el nu, när de grävt upp runt huset igen verkar det som att massor ramlat ner på elkabeln och än en gång fått ingående elkabel till huset och ryckas ur plinten. Fjärde gången jag ringt GBG energi... Förmodligen varit utan ström i sex timmar, kallt hus och varm frys nu :(

Som sagt har de grävt kring huset och frilagt en del av grunderna. När de kom ner mot underkant av sulan sa de att det kom ut en hel del vatten underifrån och att klacken verkade stå i vatten.
 
Hur har de förlagt dagvattenrör samt dräneringsrör? Vilket djup i förhållande till sulan? Hur har de återfyllt? Har du ett lut från väggen på ca 2m ut? Finns det en klack på huskroppen? Hur mätte de ut rätt lutning på rören? Har de lett vattnet runt åt ett håll eller separerat från mitten och gått runt åt två håll?

Frågorna är många varför det blir såhär, Har du någon backe/berg i närheten som trycker på vatten emot huset?

Jag dränerade mitt hus förra året också. (har jobbat 12 år inom entreprenad branschen) så har en hel del kunskap om grävningsarbeten men dock fick jag ändå ta hjälp av en gammal kollega om hur man ska återfylla, hur rören ska läggas osv.

Jag tror dock att de säkert inte gjort lutningen på rören rätt och fått en svacka där vatten ställer sig och i värsta fall kanske rören även glidit isär vid återfyllning.

Jag hade grävt upp den sida av huset igen och gjort om allt. Det är mitt tips.


(redigerat såg nu att du grävt upp igen) LYCKA TILL

/M
 
Redigerat:
memike skrev:
Jag dränerade mitt hus förra året också. (har jobbat 12 år inom entreprenad branschen) så har en hel del kunskap om grävningsarbeten men dock fick jag ändå ta hjälp av en gammal kollega om hur man ska återfylla, hur rören ska läggas osv.
Jag vill inte förringa, men jag vill påstå att det inte är någon raketforskning att dränera och isolera om man är lite händig. Läs monteringsanvisningarna från tillverkaren innantill, lägg till en gnutta sunt förnuft och ett par timmar på nätet.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Hur går det i regnet?
 
  • Gilla
Holma007
  • Laddar…
Gynteri
Karl Johan L skrev:
Som sagt har de grävt kring huset och frilagt en del av grunderna. När de kom ner mot underkant av sulan sa de att det kom ut en hel del vatten underifrån och att klacken verkade stå i vatten.
Alltså grundvattenproblem, i kombination med läckage någonstans. Om det är så att dränrören lagts grundare än förut så blir resultatet ett högre grundvattentryck mot källarkonstuktionen och mer vatten än tidigare tränger in (VSB). Huvudproblemet är, oavsett dräneringens höjdläge, ett läckage.

Därför ska dräneringen göras om, och läckan ska lokaliseras och tätas.
 
Magnus_Andersson skrev:
Hur går det i regnet?
Tack för att du frågar, faktum är att sedan de grävt ut igen runt huset har inget vatten kommit in.
Dräneringsfirman konstaterade att de inte grävt tillräckligt djupt och att dräneringen borde legat betydligt djupare för att fylla sitt syfte. Nu har de grävt en bit under underkant av sulan och sett till att minst 5 cm rör ligger under betongen.

Vi får väl se hur det blir när de fyller upp diket igen...
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Alltså grundvattenproblem, i kombination med läckage någonstans. Om det är så att dränrören lagts grundare än förut så blir resultatet ett högre grundvattentryck mot källarkonstuktionen och mer vatten än tidigare tränger in (VSB). Huvudproblemet är, oavsett dräneringens höjdläge, ett läckage.

Därför ska dräneringen göras om, och läckan ska lokaliseras och tätas.
Nu håller dräneringen på att sänkas till en korrekt nivå.
Angående läckan får du gärna förklara för mig hur du menar. Om plattan står i vatten är det väl inte konstigt om den suger upp vatten kapillärt och sprider vidare genom porerna i betongen. Måste det vara en läcka för att detta skall ske.

Min plan är som jag tror att du nämnde tidigare att bila upp kakel och flytspackel för att torka upp betongen under. Då borde man ju vid eventuell fortsatt fuktgenomträngning kunna spåra om det är en lokal "läcka".
 
Gynteri
Karl Johan L skrev:
Nu håller dräneringen på att sänkas till en korrekt nivå.
Angående läckan får du gärna förklara för mig hur du menar. Om plattan står i vatten är det väl inte konstigt om den suger upp vatten kapillärt och sprider vidare genom porerna i betongen. Måste det vara en läcka för att detta skall ske.

Min plan är som jag tror att du nämnde tidigare att bila upp kakel och flytspackel för att torka upp betongen under. Då borde man ju vid eventuell fortsatt fuktgenomträngning kunna spåra om det är en lokal "läcka".
Betong fungerar inte som en svamp. Fuktvandring är en sak, vatteninträngning är en helt annan sak. Och självklart slutar vattnet att komma in när man gräver upp kring grunden, då är grundvattentrycket eliminerat. Rötan i den uppbrutna tröskeln talar för sig själv.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hur går det? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.