C
Blev idag lite förvånad när jag hör att Handelsbanken kräver 1) att de är enda panthavaren och 2) att samtliga delägare till fastigheten står som medlåntagare.

Att de vill ha förstapanten har man väl en viss förståelse för, även om man tycker att det borde bero på storleken på pantbrev som "ligger före" i relation till fastighetens värde.

Det andra kravet har jag dock lite svårare att smälta. Om någon vill köpa en andel av en fastighet kräver alltså banken att övriga delägare ansvarar solidariskt för den nya delägarens lån.

Är handläggaren ute och cyklar? Vad gäller hos övriga banker?
 
Verkar ju helt ologiskt och framförallt helt onödigt. Panträtten gäller ju i hela fastigheten oavsett och det avgörande borde ju vara (den aktuella) låntagarens återbetalningsförmåga.

Att de vill vara enda panthavaren känns ju spontant också märkligt. Det är klart att man som långivare inte vill att säkerheten ska säljas p.g.a. att låntagaren inte kan betala skulder till andra långivare, men det känns ju onekligen som spelets regler. Antar att detta endast gäller för privatbostäder och inte kommersiella fastigheter.
 
cpalm skrev:
Det andra kravet har jag dock lite svårare att smälta. Om någon vill köpa en andel av en fastighet kräver alltså banken att övriga delägare ansvarar solidariskt för den nya delägarens lån.

Är handläggaren ute och cyklar? Vad gäller hos övriga banker?
Alla delägare ansvarar i praktiken solidariskt för lånen oavsett vad som står i låneavtalet.

För OM någon låntagare inte kan/vill betala sina räntor, då kan banken tvångsförsälja fastigheten, och de tar sedan de pengar som behövs för att täcka skulden till banken (de har högsta prioritet). Därefter får ägarna dela på vad som är kvar, oavsett om just du hade lånat pengar eller ej.
 
C
hempularen skrev:
Alla delägare ansvarar i praktiken solidariskt för lånen oavsett vad som står i låneavtalet.
Så är det ju, så länge panten täcker skulden. Om den inte gör det är det ju en annan sak.

Men jag tänker framför allt på bieffekterna som hur det påverkar den ofrivillige låntagarens möjlighet att ta upp egna lån, eller om denne inte bedöms vara tillräckligt kreditvärdig för att stå som medlåntagare.

Angående enda panthavare uttryckte jag mig lite slarvigt. Som jag förstår det kräver de att vara första panthavare. Vad som händer utöver detta har de ju inget inflytande över.

Ingen här som står som ensam låntagare på en andel i en fastighet och som kan berätta mer?
Måste ju vara hyfsat vanligt med t.ex. fritidsfastigheter som man delar med någon annan. Känns det som...
 
C
Ingen med erfarenheter av detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.