Har en festool skruvdragare som har fungerat klanderfritt fram till nyligen. Den har börjat hacka något enormt.

Hackandet består av att när man håller inne avtryckaren så går skruvdragaren stötvis. Den kan starta perfekt och gå i tre sekunder. Sedan stoppar den i två sekunder för att starta igen.

Vad kan felet vara? Slitna kol? Kan man i så fall byta dem själv?

Det är en C12 med några år på nacken.
 
C12 har ej kol. Låter snarare som en dålig brytare i knappen, kan vara skit eller så är den utsliten. Hjälpte en koillega att byta för ett par år sedan. Där hade knappen pajat pga att han hade målat hela maskien röd med sprayfärg. Lite kass kvalitet kan tyckas.
 
Daniel_N skrev:
Där hade knappen pajat pga att han hade målat hela maskien röd med sprayfärg. Lite kass kvalitet kan tyckas.
Ja vilket skräp! Tål inte ens att bli dränkt i färg. ;):wow:
 
Nä, den har kanske inte blivit styvmoderligt behandlad. Men lite tuffa tag ska väl ett verktyg av rang tåla? Brytaren i knappen. Det kändes avancerat att byta ut. Ska det lödas och ha sig då kanske?
 
Bytte nyligen på en CDD 12 och den kom färdig från Festool med små sladdar att bara hänga in i maskinen men man fick vara lite försiktig när man delade maskinen för det ligger lite "lösa" delar i den.
Knappen till min CDD12 kostade ett par hundra kronor och fixades fram på ett par dagar. Tog väl ca 15 min att byta.
 
Du har ett PM
 
Vilket minne jac, och rätt bild hittade du också! Du borde skola om dig till arkeolog... ;)

Eftersom jag idag bara minns att jag skruvade isär maskinen och bytte brytaren så måste det ha varit enkelt. Den har fungerat klanderfritt sedan dess (ok, nu är det dags för ett nytt batteri, men originalbatteriet höll i nästan 10 år så det får väl anses vara ok).
 
Jo, det är inget svårt att byta i gamla C12, har dock hört att de nya maskinerna inte alls är lika snabba att byta på.
 
Tackar. Får se om jag får fart på den. Grymma inlägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.