Har precis köpt ett hus med tvåbadrum som behöver renoveras. Hade besiktningsmannen ute härom dagen, och får då till vår förvåning höra att "kakla badrummen - det ska man DEFINITIVT inte göra!" ???
Vi har ett hus med platta på mark, och där kunde man inte lägga klinker med golvvärme, eftersom värmen då skulle gå nedåt (hur man än isolerade), och ge upphov till kondens och därmed fuktskador. (Och vem vill ha ett klinkergolv utan värme)?
Då tyckte vi att vi kunde väl i alla fall lägga klinker + kakel i badrummet på övervåningen, men si det gick ABSOLUT inte, eftersom väggarna i ett trähus rör på sig, och då spricker fogarna och så kommer det in fukt i väggarna.

Eftersom varendaste hus idag har kakel och klinker i sina badrum - nya som renoverade - tycker jag att dessa påståenden låter mycket märkliga.
Man sätter ju inte kakel direkt på träväggarna, utan har ju gipsskivor emellan, och isolering när det gäller golvvärmen måste ju gå att lösa...
Problemet är bara att min sambo lyssnar till 100% på denna besiktningsman (som hållit på 25 år i branchen), och vägrar därmed att kakla något av våra badrum :(.

Har ni någonsin hört något liknande, och vad ska jag göra för att övertyga sambon (om jag nu bör göra det alltså)?

Mvh
Tillis
 
Tillis skrev:
Eftersom varendaste hus idag har kakel och klinker i sina badrum - nya som renoverade - tycker jag att dessa påståenden låter mycket märkliga.
Mvh
Tillis
det är nog inga påståenden men bara råd från en som har sett mycket elände.... tror jag.
Fråga en kakelläggare så får du enbart positiva svar ;)
gaia
 
Men om det nu uppstått så mycket elände, så borde ju försäkringsbolagen reagerat?!
De - om några - är ju väldigt måna om att det inte blir några skador på husen de har försäkrat...

/Tillis
 
En fråga när är huset byggt?
Var besiktningsmannen från försäkringsbolaget?
DEt blev visst två frågor.

Matte
 
Mitt hus är byggt -49. När jag skulle renovera badrummet ringde jag min gamle besiktningsman. Han kom ut och tittade och berättade hur och vad jag skulle göra (extra golvbjälkar, dubbelgips etc).

Visst rör sig husen, jag kunde t.o.m. känna det när jag satt på ovanvåningen när stormen drog förbi. Mitt nykaklade badrum är också på ovanvåningen och jag var faktiskt orolig för sprickor men det visade sig vara obefogat.

Jag tycker inte att man ska ignorera vad en fackman säger, men det känns som att han har tagit i en del.

Hoppas att det löser sig till det bästa för er.

Mvh
Thomas
 
Tillis skrev:
Men om det nu uppstått så mycket elände, så borde ju försäkringsbolagen reagerat?!
De - om några - är ju väldigt måna om att det inte blir några skador på husen de har försäkrat...

/Tillis
Försäkringsbolagen har reagerat, det är ingen slump att både villkor och premier förändras samt att man som kund hos flera försäkringsbolag måste betala ytskikten, dvs. kakel/klinker, själv förutom självrisken vid en ev. vattenskada.

Därmed inte sagt att ni inte ska kakla, klart ni ska om ni vill, men se till att följa gällande rekommendationer till punkt och pricka samt att använda er av behörig personal för jobbet, om ni inte är väldigt händiga själv.

MVH//Christina.
 
Vänd dig till en seriös plattsättarfirma dvs behörigt enligt Per. Det kan du kolla på www.bkr.se. Som fackman har man skyldighet att avråda ett jobb om det inte är rätt förutsättningar eller om resultatet inte kommer bli bra.

Jag har själv träffat på en hel del konstiga besiktningsmän genom åren. Dom tycker dom kan en massa om allt men har tex ingen aning om gällande branschregler för våtrum.

Nej, ta kontakt med en seriös firma som kan sin bransh.
Och fråga efter referenser och hur länge företaget har funnits, det finns alltid lycksökare.

Pratade nyligen med en kille som var snickare, målare, rörmokare och plattsättare. Det betyder 12år som lärling, men det hade han inte. Så vad skall man tro.

Lycka till.
 
Megasen skrev:
En fråga när är huset byggt?
Var besiktningsmannen från försäkringsbolaget?
DEt blev visst två frågor.

Matte

Huset är byggt 1980.
Besiktningsmannen är en konsult som brukar hyras in av Anticimex.
Även mäklaren rekommenderade honom, men jag tror nog ändå att vi ska höra oss för med lite olika försäkringsbolag, samt företag i branchen.
Man vill ju inte göra något dumt, men samtidigt känns det som kakel och klinker är det som förhöjer värdet på huset - inte våtrumsmattor...

Mvh
Tillis
 
Tillis skrev:
Huset är byggt 1980.
Besiktningsmannen är en konsult som brukar hyras in av Anticimex.
Även mäklaren rekommenderade honom, men jag tror nog ändå att vi ska höra oss för med lite olika försäkringsbolag, samt företag i branchen.
Man vill ju inte göra något dumt, men samtidigt känns det som kakel och klinker är det som förhöjer värdet på huset - inte våtrumsmattor...

Mvh
Tillis
Det finns många snygga våtrumsmattor också....
Vi har träpanel på väggarna i vårt badrum. Lite orginellt och faktiskt ganska snyggt. Den är lackad med klarlack bruten med vitt...
 
Det är klart att man skall kunna kakla även i ett trähus.

Om vi börjar med ert badrum på bottenvåningen. klart att ni kan lägga golvvärme om ni får dit riktig isolering under plattan. Men att få dit ny isolering under en gjuten platta kan ev. vara en orimlig insats. Om då badrummet har en begränsad yta så kanske man kan stå ut med att elda för maskarna. Då komemr frågan om det kan skada grunden.

Argumentet att det ändrar fuktförhållandet under plattan med skador som följd stämmer. Men om det verkligen blir problem med golvvärme i ett litet rum tycker jag att ni skall kontrollera med en (bättre) expert. Man kan ju ickså tänka sig att bara lägga komfortgolvvärme på ytor man ofta står på, typ vid handfatet, framför toastolen etc. Och värma resten med radiator.

Att kakla och sätta klinkers på väggar av trästomme är inga problem, bara man ser till att få rätt stbilitet på dom. Och det handlar om att golvbjälkarna skall sitta med 30 cm avstånd istället för de vanliga 60 cm. ELLER att man får lägga ett extra lager gips. Med andra ord så handlar det inte om några oöverstigliga byggnadstekniska problem. Lösningen ser ut ungefär likadant på väggarna.

Om det skulel var så att någon miss görs så att väggarna ex. inte är tillräckligt styva, så kan man rislkera att plattorna spricker, men om fuktspärren under är korrekt utförd så betyder en sådan spricka ingenting (den iofs ful). Efterssom materialet i fuktspärren skall man kunna sträcka typ 10mm utan att den går sönder. Och får man sprickor i den storleken i sitt hus så bör man kanske snarare utrymma.

Och det är inte speciellt svårt att göra den här tuypen av arbete själv, bara man följer instruktionerna från tillverkaren av fuktspärren till punkt och pricka. Det innebär blandannat att man får inte blanda fabrikat, allt måsste vara av ett fabrikat, flytspackel, primer fuktspärr, kakelfix och fogmassa.
 
Då borde det med andra ord vara ok att kakla badrummet på övervåningen, bara vi ser till att bjälkarna sitter med max 30 cm mellanrum, alternativt lägger in dubbelt gips. :D

Vi tänker också se till att det blir gjort av en duktig plattsättare - har hittat ett par stycken på PER.

Tack för alla råd!

Mvh Tillis
 
Självklart måsta man kunna ha kakel o klinkers. Annars skulle ju var o varannan människa ha fukt i sina hus! Bara jobbet utförs på rätt sätt och med bra material
 
Självklart måsta man kunna ha kakel o klinkers. Annars skulle ju var o varannan människa ha fukt i sina hus! Bara jobbet utförs på rätt sätt och med bra material
 
Norpan skrev:
Självklart måsta man kunna ha kakel o klinkers. Annars skulle ju var o varannan människa ha fukt i sina hus! Bara jobbet utförs på rätt sätt och med bra material

Det tål tydligen att upprepas ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.