Hej alla bastubyggare!
Ska börja på och bygga en fristående vedeldad bastu på ca 10 - 12 m2 (en omklädningsdel)
Har funderingar vad gäller isolering och golv, har läst igenom lite på forumet och om jag har fattat det "rätt" (det finns ju många åsikter) så ska man bygga efter följade..

Väggar: ytterpanel - luftspalt - reglar + mineralullsisolering - folie? - luftspalt - bastupanel..?

Tak: Tegel/Shingel - råspånt - reglar + isolering - folie/plast? - luftspalt - bastupanel..?

Men hur ska man göra med golvet, ska jag gjuta en platta under hela bastun eller går det bra med att endast gjuta fundament för kaminen och sedan köra med regelverk och låta vattnet rinna ner i marken???
 
Strunta i plasten. Panel/vindpapp/reglar och isolering/luftspalt/granpanel eller bastupanel om du känner för det. Golv modell veranda i bastu med trallvirke och i omklädningsrum vanligt brädgolv. Låt väggpanelen sluta innan golv och tak så slipper du få in fukt i virker .S åga panelen 45 grader nertill och ställ nederdelen på panelen i olja något dygn så håller den längre.
http://hem.bredband.net/berte/Bastu/bastu.htm
 
Håller med! Med liggande panel på stående spikreglar får du en mycket effektiv luftspalt som torkar ur panelen efter badet. Ventilationen är ett viktigt kapitel - sök lite här på forat så hittar du en hel del kloka lösningar.
 
Jag föreslog stående panel bara för att kunna sned såga ändträt och ställa det i olja. Vad du väljer är upp till dig. Ventilation efter att du bastat klart är viktig, att torks tvätt i bastun skulle jag avråda från.
 
tussee skrev:
Strunta i plasten. Panel/vindpapp/reglar och isolering/luftspalt/granpanel eller bastupanel om du känner för det. Golv modell veranda i bastu med trallvirke och i omklädningsrum vanligt brädgolv. Låt väggpanelen sluta innan golv och tak så slipper du få in fukt i virker .S åga panelen 45 grader nertill och ställ nederdelen på panelen i olja något dygn så håller den längre.
[länk]

okej, men det finns ingen risk att regelverket blir fuktskadat?
 
Så tänkte jag: Nu har jag mitt hus står ute året om och med tanke på hur hög luftfuktighet det varit den sista tiden så skulle jag kunna oroa mig. Men som tur är så kan det torka för det är ventilerat. Hade jag haft ett hus som varit inplastat skulle det nog inte finnas i dagsläget. Hur många hus som står obehandlade skulle stå där idag om det satt plast i dom. En bastu inne har nog helt andra förutsättningar.
 
Behöver man verkligen isolering i en fristående bastu? Räcker det inte bara att slänga in ett par extra vedklabbar? Jag har kollat en hel del på byggsatser men inte en enda har ens varit förberedd för att kunna isoleras. Det det är bara en vägg av 35 - 45 mm virke och lavarna är skruvade direkt i väggen så det verkar ju onekligen som att det är meningen att det inte ska isoleras.

Instämmer nog med tussee. Det känns som att man ber om fuktproblem ju mer man bygger in. Jag tänker hålla träet fritt och luftigt!
 
Har man 45 mm virke i väggarna kan man nog klara sig men bygger man med panel och regelverk så får man nog isolera.
 
Ett tips om bastugolv.
Jag är delägare i en vedeldad "utebastu". Den står på plintar och har ett "glesspikat" trägolv. Öppet ner mot marken. Fungerar alltså som tilluft. Kanske även som frånluft till viss del. Uppe vid taket finns en ventil som vi öppnar efter badet, eller om det blir för varmt. Min finskfödda flickvän som har provat ca 15 olika bastur tycker att denna är den bästa av alla. Väldigt bra luft och "löyly".
Hon tyckte det var konstigt att vi inte hade någon vattenvärmare, så nu har jag svetsat ihop en rostfri sådan. Perfekt att ha för vinterbastande :)
 
Jag har läst någonstans att om man har timmerväggar tjockare än 70 mm så behöver man ingen isolering.Många kör med 45 mm men måste då kompensera med lite mer virke i brasan. Har själv bastat i gamla timrade lador (ordentligt drevade) utan isolering och det fungerar mitt i vintern (-15 C). Vår, sommar och höst fungerar planktimmer men man får elda hela tiden.
Håller med tussee om plast/folie - uteslut den. Huset torkar upp om du bygger luftigt och det håller värmen om du isolerar bra.
Har själv byggt med "glesgolv" och är noga med att efterventilera och det fungerar bra.
 
Min VV beredare i Bastun
 
  • BastuVV.JPG
  • Gilla
Kalle_livelong och 1 till
  • Laddar…
Min bastu kommer ha ålderbeständig och värmetålig plast. så kallad bastufolie. Varför? Annars kommer all fukt som är inne i bastun att komma in i isoleringen och kondensera. däremot håller jag med om att bastun ska vara väl ventilerad så min bastu komer att ha massor med ventilation som lämnas öppen när pilsnern är urdrucken och jag har svettats klart.
Självklart ska en bastu vara isolerad, vem vill elda för kråkorna? Det går dessutom mycket fortare att få upp värmen. dock fungerar det säkert hyffsat att elda värme i en oisolerad bastu också. i lumpen gjorde vi bastu en gång med dubbla tältdukar och en jäkla massa ved och det blev ganska varmt fast det var minus 10 grader ute.
 
Min bastu kommer inte ha ålderbeständig och värmetålig plast. så kallad bastufolie. Skulle jag ha det skulle nog jag kunna odla kantareller i isoleringen beroende på att vindpappen och plasten blir en perfekt fuktspärr där fukt kan samlas i isoleringen.
Det blir som ett regnställ och vindtät vinterjacka.
 
Jag timmrade mig en bastu i somras av 150 mm finsk asp. Uppdelad i två rum. Relax och bastudel. I relaxdelen så isolerade jag golvet och i bastudelen blev det bara ett tätt trägolv (asp) med lutning till en ränna så att vattnet kan rinna ut.
Väggarna är ju självklart oisolerade om man inte ser till drevningen.
 
pinus skrev:
Ett tips om bastugolv.
Jag är delägare i en vedeldad "utebastu". Den står på plintar och har ett "glesspikat" trägolv. Öppet ner mot marken. Fungerar alltså som tilluft. Kanske även som frånluft till viss del. Uppe vid taket finns en ventil som vi öppnar efter badet, eller om det blir för varmt. Min finskfödda flickvän som har provat ca 15 olika bastur tycker att denna är den bästa av alla. Väldigt bra luft och "löyly".
Hon tyckte det var konstigt att vi inte hade någon vattenvärmare, så nu har jag svetsat ihop en rostfri sådan. Perfekt att ha för vinterbastande :)
hur har du det med isolering och fuktspärrar då? tror jag kommer att bygga min med folie iallafall, känns "tryggt" att ha nått som reflekterar värmen bakom panelen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.