Sitter och skissar på kommande verandaprojekt, skall påbörja detta arbete till våren. Verandan blir naturligtvis byggd i impregnerat virke. Men funderade över staket och stommen till takdelen som skall vara vitt. Kan man inte tillverka detta i vanligt obehandlat virke som man sedan målar. Frågan kanske är lite märklig men jag kan inte påminna mig att jag sett annat än impregnerade verandastaket någonstans.

impregnerat skall man ju om jag förstår saken rätt inte måla på minst 1-2 år.
 
Bygger du allt som är ovan mark i bra virkeskvalitet och underhåller det kontinuerligt så håller det bra även utan att vara impat.

Har gått inflation i impade verandor. Hur gjorde man innan??

 
Som sagt, MINST 2 år, helst längre. Visserligen är impregneringen inte som den var förr men det blir fult om du målar tidigare. Alternativet är att göra på samma sätt som med huspanel, impregnerande grundolja, grundfärg och oljefärg. Golvet får oljas in ofta med träolja eller ädelolja. Stor risk för flagning om man målar golvet.
 
Tackar för svaren, helt okej att bygga staketet i obehandlat virke alltså och sedan grunda och måla vitt. Regelverk och trallen/golvet kommer jag använda impregnerat till, de målade verandagolv jag sett har inte varit speciellt vackra när de börjar bli slitna.

Man kanske skulle påbörja tillkapning och grunmålning redan nu... :p
 
tänk bara på att grunda ändträt med impregnerande grundolja ordentligt och att lägga på grundfärgen innan grundoljan torkat. Då blandar sig olja och grundfärg och det kommer att hålla längre. Låter man grundoljan torka så blir det för hård yta för grundfärgen att bita fast i och det finns risk för flagning.
Det måste vara ett pefekt jobb nu efter nyår att börja kapa till staketet och måla det inne i den goa värmen i köket?? Dra på köksfläkten bara så inte virket tar lukt av allt matos man har. ;)
 
Vad händer om man målar på impregnerat tidigare än 2 år?
Lossnar färgen eller missfärgas det eller vad?

Virket var nog BETYYYYDLIGT bättre förr skulle jag tro! Långsammare tillväxt osv. Allt är bara skit nuförtin...

Impregnerat kan nog därför vara på sin plats.
 
Det är inte bara virket som var bättre. Det fick växa långsammare bl a. Även impregneringen var bättre, dock var den giftig som bara den. Vi ska nog vara glada att den impregneringen inte finns idag. Det som händer om du målar för tidigt är att impregneringen börjar vandra utåt och vill ut i luften. Sitter det då färg i vägen så går antingen impregneringen igenom och missfärgar eller så trycker den bort färgen som då spricker och flagnar. Inte kul.. :'( Låt virket torka ur i luften under tre somrar så kan du måla den fjärde sommaren. Härligt att ha något att se fram emot, eller hur?? :D
 
En trall av furu som oljas in vår och höst håller finfint och är betydligt snyggare än impat!

Finns det de som målar sina verandagolv? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.