Hej,

Har precis avslutat en total renovering av vårat badrum och tanken var att ge vår bastu ett skönhets lyft på samma gång.
Tanken var att bytta granpanelen mot asp i och med att den har kådat en del (har nog suttit där ett tag). Nu få detta vänta till prioriteringar av annat men vill ändå gör något
snabbt och enkelt för att få panelen se hyfsad ut.
Jag kommer att bygga om lavarna i asp då virket redan är in handlat och det går relativt fort men finns det några andra knep att ta till för att snygga till gammal bastupanel? Måla, lasera? Eller finns har någon något annat bra tips?

/ Jimmy
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att du slipar den den lite men det är ju ett jätte jobb.

Måla eller lasera skulle jag unvika då miljön i bastun är som den är!

En sak som slog mig man kan kanske tvätta panelen med tralltvätt ej testat men den gör ju underverk utomhus
 
Hemmakatten
Att kunna måla/lasera i bastun är jag också jätteintresserad av. Finns det kanske nån målare här somvet? :) Bara för att det är ovanligt behöver ju inte betyda att det inte går..... Oljefärg kan man ju förstå att den inte fungerar, inte utefärg heller (mögelmedel i) men någon slags innefärg kanske,eller innelasyr. HELT omöjligt kan det väl inte vara?
 
Var inne och läste den tråden där liknande ämne tagits upp.
Det som bland annat nämndes var en finsk färg som finns att köpa på k-rauta
och heter "SUPI saunasuoja".
Den är avsedd för bastu och kan brytas med pigment, dock så verkar det vara ont
om information på svenska kring denna produkt hittade dock en länk på engelska:
http://www.tikkurila.com/index.jsp?cid=supi_saunasuoja

Ska testa detta återkommer med före och efter resultat!

PS: Dessa forum är fullkomligt lysande!!!
 
Texten är i stort sett samma på Engelska och Finska. Jag har frågat dem om den finns på svenska.
 
Visst går det att måla bastupanelen och det behöver inte vara den finska specialfärgen - finns även svenska alternativ som funkar. Min bastu är mörkmålad och det blev utmärkt men jag hettade upp bastun ett par gånger innan användning. Däremot skulle jag undvika att måla lavarna.
 
  • Gilla
THDesign
  • Laddar…
Hej..
Tror ni att det skulle funka att betsa med oljebets? Jag skulle vilja åstadkomma en mörk kulör på både väggar och lavar... :)
 
  • Gilla
Danbix
  • Laddar…
kolla in Bastukalles sida finska supi ska de gå med!!!!!!
 
S
finns ju nyare att kommentera :cool:
men bra tips
 
Halv finne som man är så använde jag Tikkurila Sup Saunavaha när jag betsade våra lavar.
Fast då fanns den inte att köpa i sverige så jag tog den via kontakter i Finland
IMG_6172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Väggpanelen kan även brännas med en gasollampa och borstas lätt.
 
Eller värmbehandlat trä, det är genomfärgat i olika bruna kulörer och färgen går inte ur.
 
Betula; Panelen sitter på väggen redan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.