image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte nyligen petskydd (se bild). Hur installeras dessa?. Antar att jag måste bryta strömmen först? Vilka andra skydd för småbarn brukar ni installera i hemmet?
 
Man stoppar bara in dom i vägguttagen man inte använder. Behöver inte bryta någon ström. Har du gamla vägguttag? Annars är det redan petskydd. Dom gula har jag inte sett då dom vet jag inget om.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Nej, det är bara att stoppa in dem i de icke petskyddade uttagen.
Den gula nyckeln är till för att lirka ut petskyddet när du vill sätta i en kontakt.

I övrigt?
Spisskydd, så småttingarna inte kan välta en kastrull med kokande vatten över sig.
Tippskydd på spis och diskmaskin
Barnskydd på knivlådan
Dito på skåpet med maskindiskmedel och tvättmedel.

Och så övervakning, övervakning och övervakning :)
Lämna kort sagt aldrig småttingar ensamma.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för snabba svar. Jag har både gamla och nya uttag. Det ojordade uttaget är ett äldre och det jordade är sedan en renovering för ett par år sedan. Hur ser man om de redan är petskyddade?
 
Jan Lahti skrev:
[bild][bild]Hur ser man om de redan är petskyddade?
Du kan inte titta in i hålen.

Det gula är en nyckel man har för att få ut petskydden igen.

Ställ maskindiskmedel, tvättmedel, spolglans, propplösare etc på en hylla riktigt högt upp.
 
Verkar som att mina kontakter inte är petskyddade. Men är ni hundra på att strömmen kan vara igång när jag trycker in petskyddet?
 
På dina bilder tycker jag mig bestämt se petskydd i båda uttagen.
Vill du sätta extra petskydd kan du lugnt trycka i dem du har utan att bryta strömmen först.
 
Hur ser du att uttagen redan är petskyddade? Borde det inte vara flärpar som åker bort när man sticker in en kontakt?
 
Ja på det övre ser man ju petskyddet klart och tydligt.

Om man nu vill ha lösa petskydd så kan jag rekommendera såna som man kan dra ut med en vanlig kontakt, de som behöver ett sånt där (gult i det här fallet) speciellt litet verktyg blir man ju galen på.
 
Jan Lahti skrev:
Hur ser du att uttagen redan är petskyddade? Borde det inte vara flärpar som åker bort när man sticker in en kontakt?
Det vita i hålen ÄR ju just flärparna. De svarta märkena du ser är från kontaktspetsarna när de trycks undan när du sätter i en kontakt.
 
Ni har rätt. Tittar man noggrant, och provar att trycka in en kontakt, märker man att det är skydd. Antar att de lösa petskydden inte har någon effekt? Eller ger de mer skydd mot ström?
 
j.f.s
De som sitter i uttagen kan ett finurligt barn komma runt på samma sätt som en kontakt fungerar. Dvs stoppa i tex en spik i vardera hål och tryck i. Med de lösa petskydden går ju inte det eftersom det täcker själva hålen.

Sannolikheten för att ett barn får tag i två metallobjekt och lyckas lirka in i ett petskyddat uttag låter jag bli att spekulera i.
 
Det är förvånansvärt svårt att pilla in två "lösa" saker och lyckas få undan petskyddet, det måste göras helt symmetriskt för att de inte ska låsa sig (iaf i de VU som jag har). Klarar man det så klarar man förmodligen att pilla ut det lösa petskyddet också tänker jag? Men absolut, sämre skydd blir det ju ìaf inte med extra lösa petskydd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.