T
Jag är på gång att beställa ett garage från arlanda snickeri och där har man möjlighet att betala extra så får man en sk "energivägg", dvs 170mm tjocka väggar med isolering istället för standard 120..

Tänkte höra om någon har en åsikt om det är värt extra kostnaden för mig (inte jättedyrt), jag tänker installera golvvärme på isolerad grund och hålla garaget sisådär 10 grader varmt..Overkill med energivägg?
 
Var bor du? Och vad ska du värma med?
 
T
Stockholmsområdet och värmer med golvvärme värmt av elpanna för att hålla 10 grader.. dryga 50kvm stort
 
Det är säkert inte lönt om du bara skall ha lite underhållsvärme.
Fast det låter som ett rätt stort garage förstås.
Men det beror naturligtvis på vad det kostar också :)
 
Hur är väggen uppbyggd? Kommer de i block färdiga med isolering, osb och gips? Om det bara kommer lösa väggmoduler utan isolering i så kan du ju bara regla upp på insidan för att få mer isolering
 
ska det värmas upp så ska det isoleras så bra det bara går. Isolering är en engångsutgift som sparar dina pengar i all framtid
gaia
 
Jag byggde ett garage från Arlanda Snickeri för ett år sedan. 9,6x7,0m.
Jag köpte 170mm stomme med isolering. Vet inte om (och i så fall hur mycket) isolersatsen blev dyrare. Men på offerten har jag ca 3000kr påslag för "Uppgradering regelstomme", priset på isolersatsen indikerar dock att det inte blev något påslag på detta (26tkr).
Beställde garaget i november 2013 precis innan de höjde priset.
 
Jag håller inte med gaia.
Inte alla isoleringsåtgärder är lönsamma. Exempel: när jag köpte nya fönster så kunde man köpa till någon extrabeläggning på glaset för bättre isolering. Dock var tilläggspriset såpass att återbetalningen skulle vara många fler år än beräknd livstid på fönster (och mig). Så jag avstod.
Med de tjockare väggarna minskar du värmeförlusten genom väggarna med omkring 40%. Vet du k-talet på båda konstruktioner och anta en viss temp-skillnad mellan inne och ute så kan du räkna ut värmeförlusterna i kWh och pengar per år. Sedan ser du ju om det lönar sig under ditt resterande liv.
Jag skulle nog satsa pengarna istället på takisolering och undvikande av köldbryggor runt porten mm.
 
TJocka väggar är alltid bra. Ska själv bygga tjockare än vad som egentligen behövs senare. Dock är tak och för att inte tala om dörrar/portar det viktigaste att tänka på istället.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.