Hej alla,

Jag och frun håller som bäst på och planerar för köket i vår blivande villa.
För detta använder vi oss av IKEAs köksplaneraren.

Köksbänken är vinklad (L-formad) och vid den längsta arbetsytan har vi ett stort fönster, mot söder.
Nu har vi börjat fundera på att klämma in ett litet fönster även på den andra vinkeln av arbetsbänken, mot öster. Vi vill gärna ha ett ljusinsläpp till samt ha möjligheten att kunna se vad som händer utanför, vårt garage ligger där.

Skärmavbild 2015-01-20 kl. 21.06.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår första tanke var att ha ett liggande fönster mellan arbetsbänk och överskåp men frågan är hur mycket man egentligen ser ut genom ett sådant. På den bifogade bilden har jag instället börjat skissa på att ha ett mindre fönster mellan överskåpen och spisfläkten som är placerad i hörnet.
Fönstret sitter i skissen ovanför en 60 cm bänk.

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla råd och tips!
 
Du har inte möjlighet att sätta det nya fönstret mitt över diskbänken?
Där står man ofta och har tråkigt (diskar, skalar potatis mm) och vill kunna titta ut.
Kanske flytta det högra överskåpet ett snäpp åt höger eller slopa det helt.

Jag har själv fönster över arbetsbänk och diskbänk, som ligger i vinkel.
Mina fönster är i storlek 9x10 (BxH), och sitter med överkant på det normala 2100 mm,
så de linjerar med övriga fönster i överkant.
(Det skall ju se snyggt ut både inifrån och utifrån)
Alltså sitter underkanten ca 300 mm över bänkarna, och det ger fin utblick.
Och fönsternischerna blir bra avställningsytor för smågrejer och en liten blomma :)

Att bara sätta fönster under överskåpen tror jag inte mycket på.
Då ser man ju i stort sett bara ner i marken (om man är av medellängd :) ).
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ett fönster under skåpet ser du ut genom när du sitter vid köksbordet. Inte när du står upp. Blir rätt smutsigt av potatisskalning och sådant också. Fönstret vid spisen blir rätt fettflottigt, också jobbigt att hålla rent. bäst vore om det gick att rationalisera bort överskåpen.
 
Jag instämmer med Anna_H

Men det beror ju på hur resten av köket ser ut också,
om det finns tillräckliga förvaringsutrymmen.

Så här ser mitt kök ut förresten.
Överskåp, vitrin, finns alltså bara över "kökshalvön".
Kök.jpg
 
Tack för era synpunkter!
Fönster under skåpen skippar vi nog.
Helst skulle man ju ta bort överskåpen, eller åtminstone det högra och ha ett fönster där istället. Kruxet är att det försvinner för mycket förvaringsutrymmen då.

KnockOnWood, din köksbild visades inte. Du får gärna skicka den igen.

Klurigt det här med kök!
 
Jag hade gärna valt ett högre fönster än det kvadratiska på bilden.

Sedan en ide, som säkert är asdålig. Sätt ett fönster med frostat glas eller badrumsglas bakom köksskåpen, och använd sedan glashyllor och vitrindörrar. Då får man ljusinsläppet utan förlust av väggyta..
 
pelpet skrev:
...Sätt ett fönster med frostat glas eller badrumsglas bakom köksskåpen, och använd sedan glashyllor och vitrindörrar...
Varför frostat glas? För att grannarna inte skall se att man bara har udda "senapsglas" :p

Vi har frostat glas i våra IKEA-luckor, vilket jag egentligen inte gillar.
De påminner mig mest om skåpen hos gamla tiders tandläkarmotagningar,
där de förvarade alla hemska tänger och andra tortyrredskap :(
 
Jag tänkte mest att det skulle se lite stökigt ut utifrån om man tittar in genom fönstret och enbart ser en massa porslin eller torrvaror och delar av skåpsstommar. Med frostat glas får man en ren och snygg yta men ändå den efterstävade ljusgenomsläppligheten. Man kan dessutom använda sig av icke öppningsbara fönster som är rätt billiga.

På insidan kan man ju välja på frostat och klarglas, eller köra klarglas och lägga på film på skåpen där man har en massa fula torrvaror.

Jag, som gillar mentalsjukhusmiljö, tycker om frostat glas :).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Spännande idé pelpet!
Dock tror jag kanske att det ligger närmast till hands för oss att göra det (på skissen) kvadratiska fönstret högre.
Vi vill gärna kunna kasta ett öga ut mot garageplanen även om fönstret inte blir så stort.
 
Varför inte lägga fönstret ovanför diskbänken och skåpen på vardera sida? Med ett lågt fönster borde det även gå att ha ett likadant vitrinskåp ovanför.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Fönster nedre kant 50cm över bänken blir för högt tycker jag. 30cm blir bättre men man ser garageuppfarten bara om man står nära fönster och där är ju en bänk i vägen.
Man kan ha en väggskåp med glasdörrar till övan fönstret lika som du har under taket. Lite mer förvaring :)
gaia
 
Eller så kör man en "killing your darlings" och struntar i det extra fönstret.
"Huvudfönstret" är ganska stort 13/12 i söderläge så ljus tror jag nog vi får in ändå.

Återigen, tack för era synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.