Jag har försökt att hitta en bra lösning för att få in en bast som sväljer iaf fyra personer i vår källare.
Jag har lurat på många varianter, men inte hittat någon riktigt bra. Problemet är djupet i bastun.

Den enklaste konstruktionen ger mig ett utrymme på 270x112cm detta med stenväggar (betongyttervägg samt 2 putsade tegelväggar invändigt + en nybyggd vägg).

Fyra personer kan man ju sitta på bredden om man kör på en lav, men detta kanske kommer upplevas som trångt. Har vi några nya roliga idéer?

Samt, om jag vill sätta panel (vilket jag vill men det stjäl ju utrymme) hur mycket bygger då innerväggarna? (det är innerväggarna som är långsidorna)
 
Redigerat:
Tja, om du inte kan göra rummet bredare så hade jag kanske gått för en lösning där du sätter lavarna på bägge kortändena. 112 cm är nog för två att sitta i bredden. Dörren i mitten på ena långväggen och aggregatet mittemot dörren. Gärna en pelarmodell som tar lite plats och har korta säkerhetsavstånd.

Då kan du ha panel eller "trallvägg" på kortväggarna och låta långväggarna vara av tegel eller putsad vägg. Bred glasdörr och ev. Glasfält i väggen vid sidan av dörren (övre 1/3 av väggen) på bägge sidorna för ljus och känsla av större rum. Med denna lösning kan du ha relativt bred övre lav kanske 55-60(ca 110-120cm ned från taket) nedre lav på 40cm (40cm under övre lav) och så flyttbar pall/två stegs trappa mellan golv och nedre lav. Eventuelt kan denna vara en två stegs plattform om säkerhetsavstånden till agregatet tillåter det.

Mvh
Sakke
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
Bra råd från drsakke. Som vanligt!

Snygga bilder...
 
Halloj,

Det var en riktigt bra idé!
Det hade jag inte ens tänkt på, jag låste fast mig lite i brunnarna i ingången till bastun. Men att bygga till en extra brunn för att kunna ha ingången mitt i känns helt klart värt det.

bastu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bilden hade jag tänkt mig, men då får jag byta plats på dörr och dusch.

En praktisk fråga, behöver jag tänka på någon isolering av något slag eller klarar jag mig med att bara ha en liten distans till kortsideväggarna? Den ena markerad med svarta sträck är en yttervägg. Utsidan är isolerad 2014 med isodrän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.