Hej!
Jag har sett trådar med liknande frågor men jag tycker ändå det är lite svårt att förstå hur man kan göra så jag provar att ställa en direkt fråga här.
Bakgrunden är att jag har funderingar på att bygga en gäststuga med wc och dusch. Ev. anslutning till befintligt avlopp på tomten är mycket svårt då jag skulle behöva gå runt hela huset (enplans 200m²) och dessutom nästan 3m ner i backen. Är därför lite sugen på att ansluta till befintligt avlopp inne i huset (måste ju ändå ansluta vatten och el där). Det skulle dock bli en ganska knepig väg dit. Jag har ritat en liten enkel figur här nedan som visar ungefär hur dragningen skulle bli.
Min fråga är då: Kan jag installera en avloppskvarn och pump som pumpar avloppet som den punktstreckade linjen och ansluta till befintligt?
Det kanske är självklart men jag har ingen aning...
Tack på förhand!
plan-Model.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart att du kan!

Men jag tycker att det verkar att be om problem.
En gäststuga används väl ganska intermittent, så jag tror att det kan vara riska att "innehållet" i avloppsrören torkar och stelnar till proppar mellan användningarna.
Och allt detta dessutom på vinden ovanför bostaden :p

Varför inte gräva ner och runt huset?

Obs, jag är absolut ingen expert på detta.
 
Kan du visa en plan med huset, gäststugan och husets avlopp inritat?
 
Kan du inte dra slangen runt huset o sätta ett 45´ T-rör på rens-/spol-röret till avloppet o koppla in där så slipper du gräva 3m djupt?
Det borde väl vara en hel del jobb med att fälla in slangen i fasaden o allt fix o trix genom huset o sist en diskret anslutning i badrummet?
 
Pumplösningar finns både sämre och bättre........ De bättre innebär att du gräver ner en tank utanför gäststugan och pumpar därifrån men då kan du lika bra gräva ner avlopp till det ordinarie avloppet.
Men jag undrar lite över din bild eftersom du kommer att få ha värmesystem på rören som ska upp på väggen och över vinden för att dom inte ska frysa vintertid. Dom kommer ju att stå fulla av avlopp mellan spolningarna om man åtminstone tittar på din bild.
 
Jag hade undvikit negativ pumpning om möjligt (pumpning där utloppet är lägre än pumpen). Det går att lösa med ex. backventil men det är att be om problem. Som många andra i tråden skriver så kan du få avloppsvatten ståendes i ledningen längre tid iom att gäststugan inte kommer att användas så mycket. Detta medför att förmultningsprocessen påbörjas i ledningen, är det inte helt tätt överallt så kan det lukta rätt illa (ex. vid spolbrunnen ute vid gatan om du har en sådan). Jag skulle kunna dra hur många anledningar som helst till varför du inte ska ha en pump, har du möjlighet att lägga en självfallsledning utan för stora problem (sprängning intill husgrund osv.) gör det.
 
Vad grymt det är med sådana här forum! Jag har redan lärt mig flera grejer.
Bifogar en plan här också.
Är det ok att ansluta sig till spolröret? Det är ju en väldig skillnad att gräva 3 meter eller säg 1,5m...
Då skulle det kännas lite mer genomförbart. Får klura på detta. Det är tidigast till sommaren jag skall börja men jag gillar att planera i god tid.

plan-Model1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver inte gräva så djupt ens (1,5m) räcker med 0,5-0,7m ?? o det kanske funkar med självfallsledning 110mm rör så du slipper pumpstationen bak toan. Jag har "oisolerad" (prisol kopparrör) som ligger på ca 0,5m o aldrig frusit ens vid -20´.
Att ansluta till spolröret så är väl en liten nödlösning för att göra det lätt för sig..men det bör väl funka, det mesta kommer ju innefrån huset o spolar det vidare ifall det skulle "stanna upp" där från gäststugan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.