Funderar på badrummet i källaren som kommer göras från grunden.

Om vi går på ett bubbelbadkar, kommer detta stå mot en ännu icke rest vägg mot ett förråd.

Min tanke är då att placera badkarets kompressor i förådet istället för att det är integrerat i badkaret.

Tanken är att slippa ljudet från kompressorn.

Några frågor:
Kan man på de flesta badkar koppla bort och förlänga slangar till kompressorn?
Hur mycket ljudminskning vinner man? Bubblorna i sig + munstyckena låter ju också.
 
O
Jag tror inte det blir någon jätteminskning av ljudet... Precis som du skriver så låter bubblorna en hel del... Men lite tystare blir det kanske, frågan är bara om det är värt det... Om det blir så mycket tystare...
 
Du har kanske rätt. Jag får väl åka hem till någon polare som har och lyssna
 
Jag: "Hur stor del av ljudet står kompressorn för"
En vän: "På rak arm, 50/50", men då svarade han direkt utan att ha lyssnat först.

Någon annan som har en uppfattning?

Känns som det borde vara skillnad mellan de olika prissegmenten också.
 
Det kanske ger mer (per investerad krona) att bygga in badkaret (lux-skivor som limmas och kaklas) än att bygga om karet och fixa extern kompressor.
 
Men det finns ju bubbelbadkar med bara pump och de som har både pump och kompressor. De med bara pump drar ju in luft i samband med att pumpen går.
I en lägenhet jag tidigare hade fanns ett bubbelbad av fabrikat Jaccuzzi och den pumpen hade ett dovt ljud så visst hördes den men inget som jag reagerade på eller stördes av. Men en kompressor lär ju låta mycket mer än en pump och då kan jag nog tro att det är ganska störande. Det som nog kan skilja är uppställningen av pumpen eller kompressorn i stativet. Det gäller ju att maskinerna är elastiskt uppställda och har flexibla slangar för att minska ljudet.
Så priset spelar nog en viss roll på ljudet för allt extra fix kostar ju pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.