Jag har en planlösning i mitt blivande badrum där en av bastuväggarna skall vara mot duschen. Jag funderar på bygga denna vägg i glasbetong för att slippa alla bekymmer med (dubbla?) tätskickt och eventuellt ventilerad vägg.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Tål glasbetongen värmeskillnaden mellan bastu och dusch?

mvh
Magnus
 
Vad jag läst i olika böcker så skall det gå, man skall inte välja de billigaste varianterna dock. Problemet man kan råka ut för är att glasbetongen kyler bastun så att man behöver ett kraftigare bastuaggregat för att kunna hålla en vettig temperatur i bastun. Kolla med din aggregattillverkare vad de rekommenderar för effekt på aggregatet om X m2 av väggen består av glasbetong.

Ett exempel på hur aggregateffektbehovet påverkas av glasvägg finns på http://www.kastor.fi/Swe/vpuu.php
Man knappar in måtten på bastun och glasväggens area och får rekommendationer om aggregatmodell.

/ama
 
Jag googlade lite, någon hade ställt samma fråga någon annanstans och fått svaret att det går att göra med glasbetong som tål temperaturväxlingar, alla sorter gör tydligen inte det. De varnade dock att glaset blir betydligt varmare än träväggen och att man skall hålla ett extra vakande öga på barn i närheten av väggen.

/ama
 
Jag har också en fundering kring bastu i badrum....
Någon som har en liten bastu för 2-3 personer?
Nyfiken på mått som funkar i praktiken. Jag får inte riktigt ihop det på min ritning.
Har som vanligt trångt om utrymme :(
 
Kolla Tylös hörnmodeller http://www.tylo.se, vissa är rätt små men skall räcka för 2-3 personer. Annars kan du alltid bygga bastu på fri hand i det utrymme som finns, då är du inte låst av färdiga byggsatser.

/ama
 
Ja, enligt Tylö kan det vara väldigt smått.
Backa in sitta gränsle över bastuaggregatet ;)
Jag har ca. 1,3 x 1,3 så det bör ju funka med plats även för en bänk.
Tänkte på ytterligare en grej.
Vattenburen golvvärme under bastun?
(Inte för uppvärmning av bastun...... ;D )
utan funkar det utan att det händer något med slangarna. Kommer få matningen för golvvärmen i detta område.
 
Nej, nu...Nu har Firefox dött två ggr i rad för mig, och jag som skrev långa uttömmande svar... :( Ursäkta de korta svaren, mina fingrar orkar inte mer just nu:

Golvvärme: kolla med din tillverkare om det går. Används gärna i Finland, bastun torkar snabbare, trevligare med mindre temperaturkontrast golv-luft.

Mått: 600 mm sittyta/person rekommenderas, du har alltså gott om plats för 2 personer i bredd.

Djup: lavar brukar var 400 mm-600 mm, så om du väljer undre laven 400 mm, övre 600 mm så har du fortfarande lite plats mellan undre och väggen. Gör lavarna avlyftbara så går städningen som en dans.

Välj finsk Sauna-Satu isolering, den bygger bara 30 mm och motsvarar 70 mm vanlig isolering, bra för litet utrymme, fuktisolering och värmereflektion inbyggd i skivorna. K-Rauta kan ta in den efter lite övertalande.

/ama

 
ama:
Finsk Sauna-Satu isolering verkar intressant.
Har dock inte K-Rauta på orten......
Vet du om det finns någon svensk agent så jag kan be min bygghandlare att kolla?
 
Nej, jag vet bara att när jag mailade dem och frågade om närmaste svenska återförsäljare så hänvisade de till K-Rauta. Du kan alltid fråga dem, engelska går bra (de har verksamhet i Finland, Sverige, Baltstaterna och Ryssland) spu@spu.fi är adressen jag använde.

K-Rauta kände först inte alls till skivan, men expediten vi pratade med var driftig så han ringde finska huvudkontoret och kollade. Sedan visade det sig att K-Rauta i Sverige antagligen senare i höst/vår kommer att ha med den i sortimentet, men vi kunde inte vänta. K-Rauta har leveranser ett par gånger i månaden från Finland och vår beställning fick plats ett par veckor efter första samtalet med expediten.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.