M
God kväll!!

Ska renovera en ful o lite konstig vägg. Jag tror att det är en spaltbar strukturtapet, och kanske en till tapet, samt oxå målat. Går att skrapa bort nästan allt så att jag kommer ner till den, vad jag tror är botten. En ev spaklad o målad skiva. Kanske terex eller massonit.

dock tror jag det sitter kvar tapet eller väbliv i ränder. Är det rimligt att få bort allt ner till den spacklade/målade ytan.

Radhus från 1944


20150120_194748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150120_194743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150120_194737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns en maskin att hyra som genererar ånga och som hjälper limmet och pappen att lösas upp. Tapetborttagare eller något åt det hållet.
Annars går det ju att göra fuskmetoder som att sätta renoveringsgips eller måla med oljefärg och sedan spackla jämt :)
 
Yes o ljummet vatten i sprayflaska som duschar vattendimma, yes har du flr att bryta ytspänningen
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
Känns surt att gipsa pm. När man får loss allt ner till en slät fin vägg
 
S
thomas33 skrev:
Biltema Tapetborttagare NU 134:50
[länk]
Rent ekonomiskt är förkastligt att köpa den när den går att hyra. Återbetalningstiden blir ju enorm om man inte har ett tapetnertagningsbolag.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Du tror att den går att hyra billigare än 134:-?
Men jag hade inte lagt ner en minut på att få fram Tretexskivor, det är ju världens sämsta att ha på väggarna. Gipsa över skiten istället.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
@DanielF: Jag sökte lite snabbt på hyra tapetborttagare och fick upp en firma som tog 250 Kr för första dygnet och 125 kr för följande. Troligen både större och bättre kvalité, men för att ta ned tapeter i ett rum, duger den från Biltema bra.
 
En spikroller som man drar över tapeten innan gör att ångan kommer in lättare och det hela går snabbare.
 
M
Jag får ju bort allt utom delar av limmet
 
Som redan sagts, är det treetex i botten så är risken stor att den blir väldigt ojämn när du river ner tapeten, den är ju så spröd. Så då slutar det kanske ändå med att du behöver limma dit 6 mm gips, eller renoveringsväv.
 
Tror också att med treetex (eller hur det ni stavas...) i botten så får du en svår yta att jobba med, den typen av gammal skiva är jag personligen inte så förtjust i. Finns ju tapeter som sägs jämna till väggen men vet inte om de är värt jobbet att först skrapa av så många lager för att sedan tapetsera o sen då ändå kanske inte få en helt slät yta...

Hade nog övervägt att riva ner treetexten o sätta ny gips på det förhoppningsvis stabila träregelverket. Garanterat slätt o blir nog inte fler arbetstimmar i slutänden. Hur stora ytor ska du göra om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.